How to Cite
Lozano de Poo J. M. (2022). Spatiality of 21st century cities and the superposition of digital space. Procesos Urbanos, 9(2), e598. https://doi.org/10.21892/2422085X.598

Abstract

Faced with the superimposition of digital space, the meaning of the places typical of everyday life has been profoundly transformed in the cities of the 21st century. Therefore, it is essential to explain from Architecture the current reconfiguration of domestic and urban spatiality. The approach, through semi-structured interviews, allowed the immersion into this phenomenon from the perception of the inhabitants of the city of San Luis Potosí, Mexico, finding that the speed with which new behavior patterns are imposed does not allow critical reflection on which implies the detachment of physical space.

Licence

Copyright (c) 2022 @Autores

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Aaker, D., (1989). Investigación de mercados. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Amin, A., (2002). Spatialities of Globalisation. Environment and Planning A: Economy and Space, 34(3), 385–399. https://doi.org/10.1068/a3439

Amin, A. y Thrift, N., (2017). Seeing like a city. Cambridge, Reino Unido: Polity.

Bourdieu, P., (2009). El sentido práctico. Ciudad de México, México: Siglo XXI Editores.

Castells, M., (2010). The Rise of the Network Society. The Information Age Economy, Society, and Culture. Volume I. Sussex, Reino Unido: Ed. Wiley-Blackwell.

Castoriadis, C., (2008). El mundo fragmentado. La Plata, Argentina: Caronte Ensayos.

Han, B., (2014). La desaparición de los rituales. Barcelona, España: Herder.

Harari, Y., (2017). Homo Deus. A Brief History of Tomorrow. Nueva York, Estados Unidos: HarperCollins.

Harvey, D., (1996). Justice, Nature and the Geography of Difference. Massachusetts, Estados Unidos: Blackwell Publishers.

Hawkins, D., (2004). Comportamiento del Consumidor. Construyendo estrategias de marketing. Ciudad de México, México: Mc Graw Hill.

Heidegger, M., (1999). Introducción a la metafísica. Barcelona, España: Gedisa.

Kvale, S., (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid, España: Ediciones Morata.

Lefebvre, H., (2013). La producción del espacio. Madrid, España: Editorial Capitán Swing.

López-Altamirano, O.J., Montes-Ponce, W.M. y Sumano-Sánchez, E., (2020). Mediatización Urbana. Nuevas Dinámicas de Comportamiento entre Individuo, Medios y Territorio. Procesos Urbanos. 7(2):e494. https://doi.org/10.21892/2422085X.494

Lozano, J.M., (2020). La imposición del espacio digital: Arquitectura y espacialidad. Bitácora Arquitectura, 46, 104-111. https://doi.org/10.22201/fa.14058901p.2020.46.79044

Lozano, J.M., (2019). Espacialidad doméstica. Cambios y permanencias en la era de la información. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Yucatán.

Massey, D., (2007). Space, place and gender. Malden, Estados Unidos: Polity.

Merleau-Ponty, M., (1993). Fenomenología de la percepción. Barcelona, España: Ediciones península.

Ricœur, P., (2016). Escritos y conferencias 3, Antropología filosófica. Barcelona, España: Siglo veintiuno editores.

Silva-Martins, J.V., y Gonzales-Taco, P.W., (2020). Mobilidade Urbana no Contexto das Cidades Inteligentes: Uma Análise Bibliométrica e de Conteúdo. Procesos Urbanos, 7(2):e497. https://doi.org/10.21892/2422085X.497

Toffler, A., (1980). La tercera ola. Bogotá, Colombia: Ediciones Nacionales.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |