Abstract
Respect for habitable spaces must start from a system of values that promote good practices for doing. This reflection is part of a diagnosis on the praxis in the setting of the Architectural Design learning process, to guide students towards projecting proposals with sustainability criteria, beyond recurring theoretical positions. Five reflections are addressed as questions, arising from the concern for sustainability, its practice in living spaces, the teaching experience of Architectural Design, as well as considerations about the academic doing of Architecture.
Keywords:
Licence
Copyright (c) 2020 Revista Procesos Urbanos está distribuido bajo la Licencia:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Edwards, B. (2009) Guía básica de sostenibilidad. Barcelona. España: Editorial Gustavo Gili.
Esteves, M.; Salas, R; Dalla Torre, J. (2018) El paisaje cultural como herramienta en la gestión del hábitat y el territorio. Mundo Urbano, 50, 1-11. http://www.mundourbano.unq.edu.ar/index.php/ano-2018/286-el-paisaje-cultural-como-herramienta-en-la-gestion-del-habitat-y-el territorio?tmpl=component&print=1&layout=default&page=
Francisco. (2015) Carta encíclica Laudato Si’. Sobre el cuidado de la casa común. Documento en línea. Recuperado de: https://www.vidanuevadigital.com/wp-content/uploads/2015/06/Laudato-Si-ES.pdf
Gabaldón, A. (2006) Desarrollo sustentable. La salida de América Latina. Caracas. Venezuela: Editorial Grijalbo.
Heidegger, M. (1951) Construir, habitar, pensar. Documento en línea. Recuperado de: http://www.lugaradudas.org/archivo/publicaciones/fotocopioteca/39_heidegger.pdf
Linares, M. (2017). La indagación fenomenológica: herramienta para el abordaje del aprendizaje del diseño arquitectónico. Designia, 5(1), 68-82. https://doi.org/10.24267/22564004.250
Real Academia Española. (2020). Diccionario de la lengua española. https://www.rae.es/ . Consultado el 18 de marzo de 2020.
Palacio, B. (2016). La enseñanza integral de la Arquitectura, desde la perspectiva de la sostenibilidad ambiental. Módulo Arquitectura CUC, 16(1), 35-58. http://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.03
Urzúa, A., Caqueo-Urizar, A. (2012) Calidad de vida: Una revisión teórica del concepto. Terapia Psicológica, 30(1), 61-71. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006