Ver / Descargar
How to Cite
López-Altamirano O. J., Montes-Ponce W. M., & Sumano-Sánchez E. (2020). Urban Mediatization. New Dynamics of Behavior between Individual, Media and Territory. Procesos Urbanos, 7(2), e494. https://doi.org/10.21892/2422085X.494
More Citation Formats
Abstract
The recent dynamics of behavior between Individual-Media and Territory are discussed, which, in the historical moment that we survive, is very pertinent to unfold those topics that need to be analyzed through transdisciplinary lenses, in such a away that can be recognized the phenomena that intervene, enrich and at the same time affect the way we inhabit, we constitute ourselves as human beings and the identities that make up our social fabric.
Keywords:
Licence
Copyright (c) 2020 Revista Procesos Urbanos está distribuido bajo la Licencia:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Altamirano, O. (2015). Hombre Bestia entre las calles rosarinas. En F. Irigaray; A. Lovato (Eds). Producciones transmedia de no ficción- Análisis, experiencias y tecnologías. Rosario, Argentina: UNR Editorial. Recuperado de: https://www.academia.edu/22718076/Producciones_transmedia_de_no_ficci%C3%B3n._An%C3%A1lisis_experiencias_y_tecnolog%C3%ADas_2015
Altamirano, O; Moura, M. (2016). El mural como vehículo narrativo e identidad ciudadana. 12 P&D 2016. Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. N. 2 Vol. 9. P. 3069. Recuperado de: http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/designproceedings/ped2016/0263.pdf
Altamirano, O; Moura, M. (2017). La ciudad como red y sistema de navegación. Revista Procesos Urbanos. N. 4. Recuperado de: https://revistas.cecar.edu.co/index.php/procesos-urbanos/article/view/349/310
Altamirano, O; Moura, M; Portugal, C. (2018). Transmedia Digital Inclusion. J. Bowen; G. Diprose; N. Lambert; J. Weinel. Electronic Visualisation and the Arts. Recuperado de: https://www.scienceopen.com/document_file/3ca27a2c-8221-4f6d-87f3-e3dc83d1d94c/ScienceOpen/127_Altamirano.pdf
Ardini, C. (2018). Contar (las) historias: manual para experiencias transmedia sociales. Recuperado de: http://transmediacordoba.org.ar/wp-content/uploads/2018/08/Contar-las-historias-Manual-para-experiencias-transmedia-sociales.pdf?fbclid=IwAR0nVTYNxjY5jjj6VEKCDRzoQtf7F3ZazEHvEhRLj84R4V1abXKvhA1LIcA
Bonsiepe, G. (2011). Design, cultura e sociedade. São Paulo, Brasil: Blucher. p. 58, 61.
Bonsiepe, G. (2007). Design e democracia. Revista Brasileira de Design. Ensaios. Número: 2. Recuperado de: http://www.agitprop.com.br/index.cfm?pag=ensaios_det&id=13&Titulo=ensaios
Cárdenas, D; Camargo, F. (2016). Las smart cities, la comunicación y el diseño: un reto de la sociedad del conocimiento. Revista Virtualmente, 4 (2). P. 49. Recuperado de: https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/1794/1698
De la Cruz Severiche, Z., y Guevara Guevara, O. A. (2015). La gestión urbana en las ciudades inteligentes. Procesos Urbanos, 2(2), 73-83. https://doi.org/10.21892/2422085X.8
Falzoni, R. (2020). O que os entregadores de app querem com a greve?. Bike é Legal. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=lBfopGwFgoI
Galán, J. (2012). La transmedialidad: una nueva gramática para el sujeto complejo. Portal Comunicación. Recuperado de: http://www.portalcomunicacion.com/lecciones.asp?aut=81
Gassmann, O; Böhm, J; Palmié, M. (2019). Smart Cities. Reino Unido: Edición de Kindle. (pp. 6, 29).
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture, La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación, Barcelona: Paidós.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo, Brasil: Editora 34.
Martel, F. (2015). Smart. O que você não sabe sobre a Internet. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Martel, F. (2014). Global gay. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial España. Edición de Kindle.
Moura, M. (2003). O design de hipermídia. São Paulo: Comunicação e semiótica PUC/SP.
McLuhan, M. (1964). Os meios de comunicação como extensões do homem (understanding media). São Paulo, Brasil: Editora Cultrix. Recuperado de: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/352425/mod_resource/content/1/MCLUHAN%2C%20Marshall%20-%20Os%20Meios%20de%20Comunicac%CC%A7a%CC%83o%20como%20Extenso%CC%83es%20do%20Homem.pdf
Orozco, G. (1997). La Investigación de la comunicación dentro y fuera de América Latina. Tendencias, perspectivas y desafíos del estudio de los medios. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Rüdiger, F. (2002). Elementos para a crítica da cibercultura. São Paulo: Hacker Editores.
Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Centro Libros Papf.
Yung, F. (2019). Un colorido acuario urbano irrumpe en la jungla de cemento brasileña. Ultima Hora. EFE - Nayara Batschke. Recuperado de: https://www.ultimahora.com/un-colorido-acuario-urbano-irrumpe-la-jungla-cemento-brasilena-n2851341.html
Altamirano, O; Moura, M. (2016). El mural como vehículo narrativo e identidad ciudadana. 12 P&D 2016. Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. N. 2 Vol. 9. P. 3069. Recuperado de: http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/designproceedings/ped2016/0263.pdf
Altamirano, O; Moura, M. (2017). La ciudad como red y sistema de navegación. Revista Procesos Urbanos. N. 4. Recuperado de: https://revistas.cecar.edu.co/index.php/procesos-urbanos/article/view/349/310
Altamirano, O; Moura, M; Portugal, C. (2018). Transmedia Digital Inclusion. J. Bowen; G. Diprose; N. Lambert; J. Weinel. Electronic Visualisation and the Arts. Recuperado de: https://www.scienceopen.com/document_file/3ca27a2c-8221-4f6d-87f3-e3dc83d1d94c/ScienceOpen/127_Altamirano.pdf
Ardini, C. (2018). Contar (las) historias: manual para experiencias transmedia sociales. Recuperado de: http://transmediacordoba.org.ar/wp-content/uploads/2018/08/Contar-las-historias-Manual-para-experiencias-transmedia-sociales.pdf?fbclid=IwAR0nVTYNxjY5jjj6VEKCDRzoQtf7F3ZazEHvEhRLj84R4V1abXKvhA1LIcA
Bonsiepe, G. (2011). Design, cultura e sociedade. São Paulo, Brasil: Blucher. p. 58, 61.
Bonsiepe, G. (2007). Design e democracia. Revista Brasileira de Design. Ensaios. Número: 2. Recuperado de: http://www.agitprop.com.br/index.cfm?pag=ensaios_det&id=13&Titulo=ensaios
Cárdenas, D; Camargo, F. (2016). Las smart cities, la comunicación y el diseño: un reto de la sociedad del conocimiento. Revista Virtualmente, 4 (2). P. 49. Recuperado de: https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/1794/1698
De la Cruz Severiche, Z., y Guevara Guevara, O. A. (2015). La gestión urbana en las ciudades inteligentes. Procesos Urbanos, 2(2), 73-83. https://doi.org/10.21892/2422085X.8
Falzoni, R. (2020). O que os entregadores de app querem com a greve?. Bike é Legal. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=lBfopGwFgoI
Galán, J. (2012). La transmedialidad: una nueva gramática para el sujeto complejo. Portal Comunicación. Recuperado de: http://www.portalcomunicacion.com/lecciones.asp?aut=81
Gassmann, O; Böhm, J; Palmié, M. (2019). Smart Cities. Reino Unido: Edición de Kindle. (pp. 6, 29).
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture, La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación, Barcelona: Paidós.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo, Brasil: Editora 34.
Martel, F. (2015). Smart. O que você não sabe sobre a Internet. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Martel, F. (2014). Global gay. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial España. Edición de Kindle.
Moura, M. (2003). O design de hipermídia. São Paulo: Comunicação e semiótica PUC/SP.
McLuhan, M. (1964). Os meios de comunicação como extensões do homem (understanding media). São Paulo, Brasil: Editora Cultrix. Recuperado de: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/352425/mod_resource/content/1/MCLUHAN%2C%20Marshall%20-%20Os%20Meios%20de%20Comunicac%CC%A7a%CC%83o%20como%20Extenso%CC%83es%20do%20Homem.pdf
Orozco, G. (1997). La Investigación de la comunicación dentro y fuera de América Latina. Tendencias, perspectivas y desafíos del estudio de los medios. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Rüdiger, F. (2002). Elementos para a crítica da cibercultura. São Paulo: Hacker Editores.
Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Centro Libros Papf.
Yung, F. (2019). Un colorido acuario urbano irrumpe en la jungla de cemento brasileña. Ultima Hora. EFE - Nayara Batschke. Recuperado de: https://www.ultimahora.com/un-colorido-acuario-urbano-irrumpe-la-jungla-cemento-brasilena-n2851341.html