How to Cite
Montes-Ponce W. M., & López-Altamirano O. J. (2020). Tradition, Meaning and Training in the Development of Female Bricklayers in Latin America. Procesos Urbanos, 7(1), e483. https://doi.org/10.21892/2422085X.483

Abstract

The participation of Female Bricklayers in construction has increased in recent years. Training in the trade represents disadvantages that originate, both biologically and gender. The purpose of this article is to expose the conditions under which Female Bricklayers develop in Latin America, demonstrating that labor recognition has undergone political, business and social assemblies, until achieving their formalization of academic learning, enhancing their knowledge, skills and family economy. Progress has paid off positively. However, permanent public policies are required to strengthen academic programs, involving urban and rural environments.

Licence

Copyright (c) 2020 Revista Procesos Urbanos está distribuido bajo la Licencia:

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Arias, P. (2016). El trabajo femenino: del permiso a la obligación. Papeles de población. 22(90):197-228. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/112/11249884008.pdf

González. E. (2017). G2 taller de arquitectura. Ayudante, Albañil y Maestro Albañil. [Mensaje en un blog] Recuperado de https://arquitecturag2.wordpress.com/

López B., M. T. (2010). El trabajo de las mujeres en el mundo urbano medieval. Mélanges de la Casa de Velázquez. 40-2 http://journals.openedition.org/mcv/3553

Marcos y Bausá, R. (1879). Manual del Albañil. España: Biblioteca Enciclopédica Popular Ilustrada. Recuperado de: https://issuu.com/anarchitect/docs/name386364

Mauro, A. (1986). Albañiles campesinos: migración temporal de los obreros de la construcción. Quito, Ecuador: CIUDAD, Centro de investigaciones. Recuperado de: https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/5840-opac

RAE. (2019). Diccionario de la lengua española. España: Real Academia Española. Disponible en: https://dle.rae.es/alba%C3%B1il

Red del Hábitat (2012a). Identificación y fortalecimiento de agrupaciones de mujeres constructoras del Hábitat. En B. V., Diagnóstico socioeconómico de la mujer constructora (p. 8). Bolivia: Red Hábitat y Conexión Fondo de emancipación.

Red del Hábitat (2012b). Mujeres constructoras del hábitat. Bolivia: Taller de proyectos e investigación del hábitat urbano y rural Red hábitat.

Sánchez, G. (2014). Mi ambiente. Recuperado de http://www.miambiente.com.mx/comunitarias/aguas-maistros-mujeres-albaniles/

Sistema Nacional de Formación Continua y Certificación de Competencias. (2017). Formación basada en Competencias, Albañil en construcciones tradicionales. Argentina: Ministerio del trabajo, empleo y seguridad social. Recuperado de: http://www.trabajo.gov.ar/downloads/formacioncontinua/DC_CONSTRUCCION_Albanil_en_construcciones_tradicionales.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México. (2016). UNAM GLOBAL. Obtenido de http://www.unamglobal.unam.mx/?p=64147

Universidad Veracruzana. (14 de Noviembre de 2017). 3er Foro regional de equidad y género, “Diferentes miradas”. Obtenido de https://www.uv.mx/pozarica/foroequidad2017/files/2017/10/20.maria-erika-arias-bustos.pdf

Zambrana, H.; Saavedra, J. (1992). Proyecto Yacupaj. Manual de Albañilería para obras de saneamiento básico. Bolivia: Área técnica N°5. Recuperado de: http://www.anesapa.org/wp-content/uploads/2014/12/05MANAlbanileriaSanBas.pdf
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |