Abstract
The participation of Female Bricklayers in construction has increased in recent years. Training in the trade represents disadvantages that originate, both biologically and gender. The purpose of this article is to expose the conditions under which Female Bricklayers develop in Latin America, demonstrating that labor recognition has undergone political, business and social assemblies, until achieving their formalization of academic learning, enhancing their knowledge, skills and family economy. Progress has paid off positively. However, permanent public policies are required to strengthen academic programs, involving urban and rural environments.
Licence
Copyright (c) 2020 Revista Procesos Urbanos está distribuido bajo la Licencia:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
González. E. (2017). G2 taller de arquitectura. Ayudante, Albañil y Maestro Albañil. [Mensaje en un blog] Recuperado de https://arquitecturag2.wordpress.com/
López B., M. T. (2010). El trabajo de las mujeres en el mundo urbano medieval. Mélanges de la Casa de Velázquez. 40-2 http://journals.openedition.org/mcv/3553
Marcos y Bausá, R. (1879). Manual del Albañil. España: Biblioteca Enciclopédica Popular Ilustrada. Recuperado de: https://issuu.com/anarchitect/docs/name386364
Mauro, A. (1986). Albañiles campesinos: migración temporal de los obreros de la construcción. Quito, Ecuador: CIUDAD, Centro de investigaciones. Recuperado de: https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/5840-opac
RAE. (2019). Diccionario de la lengua española. España: Real Academia Española. Disponible en: https://dle.rae.es/alba%C3%B1il
Red del Hábitat (2012a). Identificación y fortalecimiento de agrupaciones de mujeres constructoras del Hábitat. En B. V., Diagnóstico socioeconómico de la mujer constructora (p. 8). Bolivia: Red Hábitat y Conexión Fondo de emancipación.
Red del Hábitat (2012b). Mujeres constructoras del hábitat. Bolivia: Taller de proyectos e investigación del hábitat urbano y rural Red hábitat.
Sánchez, G. (2014). Mi ambiente. Recuperado de http://www.miambiente.com.mx/comunitarias/aguas-maistros-mujeres-albaniles/
Sistema Nacional de Formación Continua y Certificación de Competencias. (2017). Formación basada en Competencias, Albañil en construcciones tradicionales. Argentina: Ministerio del trabajo, empleo y seguridad social. Recuperado de: http://www.trabajo.gov.ar/downloads/formacioncontinua/DC_CONSTRUCCION_Albanil_en_construcciones_tradicionales.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México. (2016). UNAM GLOBAL. Obtenido de http://www.unamglobal.unam.mx/?p=64147
Universidad Veracruzana. (14 de Noviembre de 2017). 3er Foro regional de equidad y género, “Diferentes miradas”. Obtenido de https://www.uv.mx/pozarica/foroequidad2017/files/2017/10/20.maria-erika-arias-bustos.pdf
Zambrana, H.; Saavedra, J. (1992). Proyecto Yacupaj. Manual de Albañilería para obras de saneamiento básico. Bolivia: Área técnica N°5. Recuperado de: http://www.anesapa.org/wp-content/uploads/2014/12/05MANAlbanileriaSanBas.pdf