How to Cite
Conto Quispe Z. (2020). Lima, Social Time and Motorized Travel. Procesos Urbanos, 7(1), e475. https://doi.org/10.21892/2422085X.475

Abstract

Although, for decades, the widespread use of the automobile, as a means of transportation in cities, has been questioned, and today many cities focus on calming traffic with policies restricting the use of the automobile, in the city of Lima the current mobility model prioritizes private motorized modes, despite the fact that the majority of the population travels by public transport. The purpose of this article is to show the social time that Lima’s people lose because of the transport system, whether they travel by car or by public transport.

Licence

Copyright (c) 2020 Revista Procesos Urbanos está distribuido bajo la Licencia:

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Buchanan, C. (1973). El tráfico en las ciudades [Traffic in towns (1961)], Madrid. Editorial Tecnos S.A.

Chión, M. (2002). Dimensión metropolitana de la globalización: Lima a fines del siglo XX. Eure, 28(85), 71–87. Recuperado de https://doi.org/10.4067/S0250-71612002008500005

Dupuy, J.P., y Robert, J. (1979). La traición de la opulencia [La trahison de l’opulence (1976)], Barcelona.Gedisa, S.A.

Estevan, A., y Sanz, A. (1996). Hacia la reconversión ecológica del transporte en España. España, Los Libros de la Catarata.

Fernández, G., y Vilela, M. (2015). Reflexiones sobre densidad urbana y centralidades en la metrópoli de Lima, siglo XXI. Revista de Arquitectura, Urbanismo y Territorio, pp. 83-114.

González, E., y Del Pozo, J. M. (2012). Lima, una ciudad policéntrica. Un análisis a partir de la localización del empleo. Lima. Investigaciones Regionales, 2012, (23), pp. 29-52

Herce, M. (2009). Sobre la movilidad en la ciudad. España. Editorial Reverté.

Illich, I. (2015). Energía y Equidad, los limites sociales de la velocidad [Énergie et equité (1973)], España. Díaz & Pons.

Jacob, J. (2011). Muerte y vida de las grandes ciudades [The death and life of great american cities (1961)], España, Capitán Swing Libros, S.L.

Instituto Nacional de Estadística e Informática - INEI. (2017). Encuesta Nacional de Hogares sobre Condiciones de Vida y Pobreza - 2017. Recuperado de https://webinei.inei.gob.pe/anda_inei/index.php/catalog/613/datafile/F2

Instituto Nacional de Estadística e Informática - INEI. (2016). Planos de Estratificación de Lima Metropolitana a Nivel de Manzana 2016. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1403/index.html

Lima Cómo Vamos. (2017). Encuesta Nacional de Hogares 2017. Recuperado de https://www.limacomovamos.org/data/

Mishan, E.J. (1969). Los costes del desarrollo económico. España, ediciones Orbis, S.A.

Municipalidad Metropolitana de Lima (2014). Plan Metropolitano de Desarrollo Urbano. Lima y Callao 2035. Recuperado de http://comunasurbanas.blogspot.com/2018/09/descarga-plam-2035-plan-metropolitano.html

Naredo, J.M., y Sánchez, L. J. (1994). Las cuestas del automóvil desde el punto de vista del usuario. España, Archipielago 1992, Nro 18-19

Vega-Centeno, P. (2017). La dimensión urbana de las centralidades de Lima Norte: cambios y permanencias en la estructura metropolitana. EURE. 2017, 43(129), pp.5-25

Universidad del Pacifico. (2017). Estudio de tráfico – 2017. Recuperado de https://marketwin.pe/estudio-trafico/
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |