Ver / Descargar
How to Cite
Moyano-Duarte Ángela, Rojas-Sánchez M., Vergara-Álvarez M., Vivas- Domínguez M., & Señas- Sierra B. (2024). Positive Mental Health and Procrastination in Interns of a Psychology Program. Búsqueda, 11(1). https://doi.org/10.21892/01239813.742
More Citation Formats
Abstract
Objective: To determine the relationship between positive mental health and procrastination in psychology program interns. Method: It was based on a method with a positivist paradigm, a quantitative approach, a correlational type, a non-experimental design and a cross-sectional section. For data collection, the Lluch Positive Mental Health Scale and the Tuckman Procrastination Scale were used, which evaluated the variables in 45 psychology program interns, of both sexes, of different ages, all legal age. Results: The results indicated average levels of positive mental health, according to the ranges established by the measurement instrument (M= 90.18; D=7.36). For the procrastination dimension, medium-low levels of academic procrastination were presented in the interns (M=34.49; 6.26). Finally, the results showed that there was no statistically significant correlation between positive mental health and procrastination for this population sample, neither at the 0.01 bilateral level nor at the 0.05 bilateral level. Conclusions: No significant relationships were found between the variables studied. However, it is recommended to conduct research involving other types of variables associated with culture, education, or family factors.
Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Atalaya, L., y García Ampudia L., Procrastinación: Revisión Teórica. Revista de investigación en Psicología, 22(2), 363-378. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8162710
Alessio, A., y Main, L. (2019). Ansiedad ante exámenes y procrastinación general y académica en estudiantes universitarios de primer y último año de la carrera [Tesis de grado], Pontificia Universidad Católica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10603
Álvarez Blas, Ó. R., (2010). Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona, (13), 159-177. https://www.redalyc.org/pdf/1471/147118212009.pdf
Brando-Garrido, C., Montes-Hidalgo, J., Limonero-García J.T., Gómez-Romero, M.J., y Sábado, J.T. (2021). Procrastinación, bienestar percibido y riesgo suicida en estudiantes de enfermería. Revista de enfermería y salud mental, 18, 5-11 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7922168
Cabarcas-Soleno, J., & Mendoza-Bolaño, L. M. (2016). Validación del cuestionario salud mental positiva de Lluch en jóvenes estudiantes en el municipio del Carmen de Bolívar [Tesis de grado], Universidad Tecnológica de Bolivar. https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/handle/20.500.12585/1654/0069399.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Galindo-Contreras, Jhorleny, y Olivas-Ugarte, Lincol Orlando. (2022). Escala de Procrastinación de Tuckman (ATPS): evidencias psicométricas y datos normativos en estudiantes de secundaria de Lima, Perú. Propósitos y Representaciones, 10(1). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992022000100004
Correa Dávila, N.S. (2019). Procrastinación general y creencias irracionales en estudiantes de una Universidad Nacional de la Provincia de Tarma [Tesis de grado]. Universidad Nacional Federico Villareal, Lima – Perú. https://repositorio.unfv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13084/3120/UNFV_CORREA_D%c3%81VILA_NILDA_STHEFANY_TITULO_PROFESIONAL_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chaquinga-Ramos E., y Mejía-Rubio, A. R. (2023). El optimismo y la procrastinación académica en los Estudiantes universitarios. Revista latinoamericana de ciencias sociales y humanidades, 4(2), 3425–3438. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.845
Díaz-Morales, J. (2019). Procrastinación: Una Revisión de su Medida y sus Correlatos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación psicológica, 2(51). https://www.aidep.org/sites/default/files/2019-04/RIDEP51-Art4.pdf
Ferrari, J., y Díaz-Morales, J.F. (2007). Perceptions of Self-concept and Self-presentation by Procrastinators: Further Evidence, Universidad Complutense, https://core.ac.uk/download/pdf/38810392.pdf
Garzón Umerenkova, A, De la Fuente Arias, J y Acelas Russi, L. (2019). Características y dimensiones de la procrastinación académica en estudiantes universitarios colombianos. https://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/1778
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. Mcgrawhill. Journal of Petrology.
Holgado Tupa, C. Y., & Callo Delgado, R. (2021). Estrés laboral y procrastinación en trabajadores de una Empresa Constructora Inmobiliaria de la ciudad del Cusco [Tesis de grado], Universidad Andina de Cusco https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/4508
Howell, A., & Watson, D. (2007). Procrastination: associa-tions with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167-178. http://www.academia.edu/10370305/PROCRASTINACIÓN_PROCRASTINACIÓ
Lluch, M. (1999). Construcción de una Escala para Evaluar la Salud Mental Positiva. Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/42359/1/E_TESIS.pdf
Navarro Baene, G. L. (2015). Salud Mental Positiva en estudiantes universitarios del Programa de Medicina: estudio comparativo entre los contextos socioculturales colombiano y francés, [Tesis doctoral] Universidad del Norte de Barranquilla https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/8163#page=1 b37431376991&psq=Navarro+G.%2c+2015%2c+Salud+Mental+Positiva+en+estudiantes+universitarios+del+Programa+de+Medicina%3a+estudio+comparativo+entre+los+contextos+socioculturales+colombiano+y+franc%c3%a9s%2c+UNIVERSIDAD+DEL+NORTE+DE+BARRANQUILLA+DOCTORADO+EN+CIENCIAS+SOCIALES&u=a1aHR0cHM6Ly9tYW5nbGFyLnVuaW5vcnRlLmVkdS5jby9oYW5kbGUvMTA1ODQvODE2Mw&ntb=1
Navarro-Obeid, J. E., de la Hoz-Granadillo, E. J., & Vergara-Álvarez, M. L. (2021). Assessment and classification of positive mental health profiles in confinement by COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1), 1-19. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=106216
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65
Steel, P., y Ferrari, J. (2013). Educación sexual y procrastinación: Un estudio epidemiológico de características de los procrastinadores de una muestra mundial. Revista europea de Personalidad, 27(1), 51-58. https://journals.sagepub.com/doi/10.1002/per.1851
Torres Mercado, A. (2016). Relación entre habilidades sociales y procrastinación en adolescentes escolares. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Programa de Maestría en DINA, Santa Marta, Colombia, 1-72. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/f762d0d4-4507-4a7a-a1a2-3f362c8eba6e
Tuckman, B. W. (1990). Measuring procrastination attitudinally and behaviorally. Ponencia presentada en la Annual Meeting of American Educational Research Association. Boston, abril 16-20. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED319792.pdf
Alessio, A., y Main, L. (2019). Ansiedad ante exámenes y procrastinación general y académica en estudiantes universitarios de primer y último año de la carrera [Tesis de grado], Pontificia Universidad Católica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10603
Álvarez Blas, Ó. R., (2010). Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona, (13), 159-177. https://www.redalyc.org/pdf/1471/147118212009.pdf
Brando-Garrido, C., Montes-Hidalgo, J., Limonero-García J.T., Gómez-Romero, M.J., y Sábado, J.T. (2021). Procrastinación, bienestar percibido y riesgo suicida en estudiantes de enfermería. Revista de enfermería y salud mental, 18, 5-11 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7922168
Cabarcas-Soleno, J., & Mendoza-Bolaño, L. M. (2016). Validación del cuestionario salud mental positiva de Lluch en jóvenes estudiantes en el municipio del Carmen de Bolívar [Tesis de grado], Universidad Tecnológica de Bolivar. https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/handle/20.500.12585/1654/0069399.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Galindo-Contreras, Jhorleny, y Olivas-Ugarte, Lincol Orlando. (2022). Escala de Procrastinación de Tuckman (ATPS): evidencias psicométricas y datos normativos en estudiantes de secundaria de Lima, Perú. Propósitos y Representaciones, 10(1). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992022000100004
Correa Dávila, N.S. (2019). Procrastinación general y creencias irracionales en estudiantes de una Universidad Nacional de la Provincia de Tarma [Tesis de grado]. Universidad Nacional Federico Villareal, Lima – Perú. https://repositorio.unfv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13084/3120/UNFV_CORREA_D%c3%81VILA_NILDA_STHEFANY_TITULO_PROFESIONAL_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chaquinga-Ramos E., y Mejía-Rubio, A. R. (2023). El optimismo y la procrastinación académica en los Estudiantes universitarios. Revista latinoamericana de ciencias sociales y humanidades, 4(2), 3425–3438. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.845
Díaz-Morales, J. (2019). Procrastinación: Una Revisión de su Medida y sus Correlatos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación psicológica, 2(51). https://www.aidep.org/sites/default/files/2019-04/RIDEP51-Art4.pdf
Ferrari, J., y Díaz-Morales, J.F. (2007). Perceptions of Self-concept and Self-presentation by Procrastinators: Further Evidence, Universidad Complutense, https://core.ac.uk/download/pdf/38810392.pdf
Garzón Umerenkova, A, De la Fuente Arias, J y Acelas Russi, L. (2019). Características y dimensiones de la procrastinación académica en estudiantes universitarios colombianos. https://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/1778
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. Mcgrawhill. Journal of Petrology.
Holgado Tupa, C. Y., & Callo Delgado, R. (2021). Estrés laboral y procrastinación en trabajadores de una Empresa Constructora Inmobiliaria de la ciudad del Cusco [Tesis de grado], Universidad Andina de Cusco https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/4508
Howell, A., & Watson, D. (2007). Procrastination: associa-tions with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167-178. http://www.academia.edu/10370305/PROCRASTINACIÓN_PROCRASTINACIÓ
Lluch, M. (1999). Construcción de una Escala para Evaluar la Salud Mental Positiva. Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/42359/1/E_TESIS.pdf
Navarro Baene, G. L. (2015). Salud Mental Positiva en estudiantes universitarios del Programa de Medicina: estudio comparativo entre los contextos socioculturales colombiano y francés, [Tesis doctoral] Universidad del Norte de Barranquilla https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/8163#page=1 b37431376991&psq=Navarro+G.%2c+2015%2c+Salud+Mental+Positiva+en+estudiantes+universitarios+del+Programa+de+Medicina%3a+estudio+comparativo+entre+los+contextos+socioculturales+colombiano+y+franc%c3%a9s%2c+UNIVERSIDAD+DEL+NORTE+DE+BARRANQUILLA+DOCTORADO+EN+CIENCIAS+SOCIALES&u=a1aHR0cHM6Ly9tYW5nbGFyLnVuaW5vcnRlLmVkdS5jby9oYW5kbGUvMTA1ODQvODE2Mw&ntb=1
Navarro-Obeid, J. E., de la Hoz-Granadillo, E. J., & Vergara-Álvarez, M. L. (2021). Assessment and classification of positive mental health profiles in confinement by COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1), 1-19. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=106216
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65
Steel, P., y Ferrari, J. (2013). Educación sexual y procrastinación: Un estudio epidemiológico de características de los procrastinadores de una muestra mundial. Revista europea de Personalidad, 27(1), 51-58. https://journals.sagepub.com/doi/10.1002/per.1851
Torres Mercado, A. (2016). Relación entre habilidades sociales y procrastinación en adolescentes escolares. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Programa de Maestría en DINA, Santa Marta, Colombia, 1-72. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/f762d0d4-4507-4a7a-a1a2-3f362c8eba6e
Tuckman, B. W. (1990). Measuring procrastination attitudinally and behaviorally. Ponencia presentada en la Annual Meeting of American Educational Research Association. Boston, abril 16-20. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED319792.pdf
Downloads
Download data is not yet available.