How to Cite
Ángela-María Cárdenas-Ortega, Luz-Élida Vera-Hernández, Harold-Armando Juajibioy-Otero, & Eunice Yarce-Pinzón. (2023). Perception of research, innovation, and entrepreneurship skills among university students. Búsqueda, 10(2). https://doi.org/10.21892/01239813.667

Abstract

This research aims to analyze the perception of development the research, innovation, and entrepreneurship competencies of students and teachers at the Universidad Mariana, Colombia, to create research training programs and strategies for the academic community.

Licence

References

Ayala, O. (2020). Competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitarios [Information literacy and research competencies in university students]. Rev. Innova Educ. 2(4). https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.04.011
Ayala, E. & Barrera, J. (2018). Competencias investigativas en docentes universitarios. El caso del departamento de arquitectura de la Universidad Francisco de Paula Santander [Research competencies in university teachers. The case of the architecture department of the Universidad Francisco de Paula Santander]. Perspectivas, 3(1), 71-84.
Campos, J. & Chinchilla, A. (2009). Reflexiones acerca de los desafíos en la formación de competencias para la investigación en educación superior [Reflections on the challenges in the formation of competencies for research in higher education]. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 9(2), 1-20.
Cardoso, E. O. & Cerecedo, M. T. (2019). Valoración de las Competencias Investigativas de los Estudiantes de Posgrado en Administración [Assessment of the Research Competencies of Graduate Students in Management]. Formación universitaria, 12(1), 35-44.
Espinoza, A. D. (2017). Competencias investigativas y liderazgo creativo en estudiantes de Ciencias Matemáticas e Informática de la Uncp [Research competencies and creative leadership in students of Mathematical Sciences and Computer Science at Uncp]. [Master’s thesis, Universidad Nacional del Centro de Perú]. Repositorio UNCP. http://hdl.handle.net/20.500.12894/4291
Estrada, L. (2019). Evaluación del desarrollo de competencias investigativas: Un estudio en la formación inicial de docentes [Evaluation of the development of research competencies: A study in initial teacher training]. Paradigma: Revista de investigación educativa, 26(41), 69-92. http://dx.doi.org/10.5377/paradigma.v26i41.7976
Estrada, O. (2014). Sistematización teórica sobre la competencia investigativa [Theoretical systematization of research competency]. Revista Electrónica Educare, 18(2), 177-19. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5840/16208Ministerio
de Educación Nacional. (2017, February 17). Pertinencia para la innovación y la competitividad [Relevance for innovation and competitiveness]. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Proyectos-Innovacion-y-Pertinencia/307862:Pertinencia-para-la-innovacion-y-la-competitividad
Franco-Mariscal, A. J. (2015). Competencias científicas en la enseñanza y el aprendizaje por investigación. Un estudio de caso sobre corrosión de metales en secundaria [Science competencies in teaching and learning by inquiry. A case study on metal corrosion in high school]. Enseñanza de las Ciencias, 33(2), 231-252.
García, G. A. & Ladino, Y. (2008). Desarrollo de competencias científicas a través de una estrategia de enseñanza y aprendizaje por investigación [Development of scientific competencies through an inquiry-based teaching and learning strategy]. Studiositas, 3(3), 7-16.
Landazábal, D. P., Pineda, E., Páez, D. I., Téllez, F. R. & Ortiz, F. L. (2010). Estado de arte de conceptos sobre investigación. Formativa y competencias de investigación [State of the art of research concepts. Formative and research competencies]. Revista de Investigaciones UNAD, 9(2), 137-152.
Ministerio de Educación Nacional MEN. (2017). Pertinencia para la innovación y la competitividad [Relevance for innovation and competitiveness]. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Proyectos-Innovacion-y-Pertinencia/307862:Pertinencia-para-la-innovacion-y-la-competitividad
Murcia, J. C. (2015). Propuesta didáctica para desarrollar competencias investigativas en estudiantes de carreras técnicas profesionales en el centro de investigación, docencia y consultoría administrativa- CIDCA- Bogotá [Didactic proposal to develop research competencies in students of professional technical careers at the Center for Research, Teaching and Administrative Consulting–CIDCA–Bogota]. [Master’s thesis, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio UMNG. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/7059/TESIS%20MAESTRIA%20CATALINA%20MR.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Numa-Sanjuan, N. & Márquez, R. A. (2019). Los Semilleros como espacios de investigación para el investigador novel [The Semilleros as research spaces for the novice researcher]. Propósitos y Representaciones, 7(1), 230-248. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.289
Ñique-Carbajal, C., Infante-Palacios, K., & Lluncor-Ushiñahua, I. (2020). Limitaciones para investigar: perspectivas de los estudiantes de la Escuela de Medicina de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo [Limitations to research: perspectives of the students of the School of Medicine of the Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 23(2), 95-96. https://dx.doi.org/10.33588/fem.232.1049
Paz Delgado, C. L., & Estrada, L. (2022). Condiciones pedagógicas y desafíos para el desarrollo de competencias investigativas. Revista electrónica de investigación educativa, 24. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e09.3937
Resolution Number 8430 of 1993. (1993, October 4). Ministry of Health. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Rocha, N., Calcina, C., Sucari, W., Esteves, A., & Lujano, Y. (2022). Actitud y disposición: dos elementos clave para la investigación [Attitude and willingness: two key elements for research]. Apuntes Universitarios, 12(2), 250-264. https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1049
Rojas Arenas, I. D., Durango Marín, J. A., & Rentería Vera, J. A. (2020). Investigación formativa como estrategia pedagógica: caso de estudio ingeniería industrial de la IU Pascual Bravo. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 319-338. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000100319 
Rubio, M. J., Torrado, M., Quirós, C. & Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado [Self-perception of research skills in final year students of Pedagogy at the University of Barcelona to develop their Final Degree Project]. Revista Complutense de Educación, 29(2), 335.
Soto, I. B. R., Lozano, R. A. R., Suárez, C. A. H., & Núñez, R. P. (2022). Educación, innovación, emprendimiento, crecimiento y desarrollo en América Latina [Education, innovation, entrepreneurship, growth, and development in Latin America]. Revista De Ciencias Sociales, (3), 110-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8526446
Universidad Mariana. (2007). Reglamento de Investigaciones y Publicaciones.
Universidad Mariana. (2019). Sistema de Investigaciones de la Universidad Mariana. Acuerdo 012 de 2019.
Vera, K. J. C., Llontop, L. A., Nunton, I. K., & Dávila, J. S. G. (2022). Formación de competencias investigativas en los estudiantes de la Universidad Señor de Sipán en Perú. Revista de ciencias sociales, 28(1), 250-260.https:// www.redalyc.org/journal/280/28069961018/

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |