Abstract
This research aimed to describe the opinions of adolescents in conflict with the law and connected to Colombia's Criminal Responsibility System for Adolescents (SRPA). The objective was to formulate proposals with them that could enhance their participation within the system. A descriptive investigation was conducted using focus groups, involving 62 young individuals aged 18 to 25, representing diverse genders, ages, and various sanction modalities connected to the system through saturation sampling. Concerning their knowledge of tools like the mailbox, satisfaction survey, coexistence committee, among others, it was identified that the majority of them are familiar with at least one or two tools, although others indicated ignorance. Three concepts of participation were identified: engaging in activities, expressing opinions, and advocating for rights. Two trends were observed in the proposals: specific suggestions for participation rights and general recommendations for the SRPA.
Keywords:
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Alcaldía de Bogotá & UNODC. (2019). Programa distrital de justicia juvenil restaurativa. El programa Diálogo: justicia restaurativa para jóvenes (Tomo 3). https://www.unodc.org/documents/colombia/2019/Octubre/Tomo_3_Dialogo_-_Justicia_Restaurativa_para_Jovenes.pdf
Álvarez, M., Parra, S., Salas, M. & Villamizar, M. (2020). “De vueltas en vueltas”: Reincidencia y delincuencia juvenil en Colombia (Ley 1098 de 2006). Procuraduría General de la Nación, Instituto de Estudios del Ministerio Público & Ministerio de Justicia Colombia. ISBN: 978-958-734-279-6. https://iemp.gov.co/wp-content/uploads/2021/10/De-vueltas-en-vueltas-vf1.pdf
Arias-Cardona, A. y Alvarado, S. (2015). Jóvenes y política: de la participación formal a la movilización informal. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (2), 581-594. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423542417010
Arias-Cardona, A. M. y Alvarado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8, (2), 171-181.
Arróliga, I. M, Centeno, M., González, M., González, M. C., Hernández, M. & Shier, H. (2010). Incidencia de niños, niñas y adolescentes como ciudadanos/as activos/as en Nicaragua. Centro de Servicios Educativos en Salud y Medio Ambiente, CESESMA y Universidad del Norte de Nicaragua, UNN. ISBN: 978-99964-813-0-7 https://www.harryshier.net/docs/CESESMA-Incidencia_de_NNA.pdf
Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Casin, Y., Borras, A., Díaz, M., Liranza, M., & García, M. (2019). Utilidad de un material didáctico sobre Investigación Cualitativa en Salud. MEDISAN, 23(1), 14–27.
Congreso de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006, por la cual se reforma el Código Penal, el Código de Procedimiento Penal, el Código de Infancia y Adolescencia, las reglas sobre extinción de dominio y se dictan otras disposiciones en materia de seguridad. http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=43202#89
Crowley, A. (2015). Is Anyone Listening? The Impact of Children’s Participation on Public Policy.
International Journal of Children´s Right, 23,602-621 https://doi.org/10.1163/15718182-02303005
Fernández, W. (2017). La autonomía progresiva del niño y su participación en el proceso judicial. Vox Juris, 34(2),171-189
Fordyce, E. (2013). Too young to understand, but old enough to know better: defining the rights of transition-age youth in the child welfare system. Denver Law Review, 94(4) 567-604
Hart, R. (1993). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. Ensayos Innocenti. UNICEF.
ICBF (2016). Lineamiento de servicios para medidas y sanciones del proceso judicial de SRPA. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/procesos/lm14.p_lineamiento_para_servicios_medidas_y_sanciones_proceso_judicial_srpa_v1.pdf
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (2019). Lineamiento modelo de atención para adolescentes y jóvenes en conflicto con la Ley-SRPA. https://www.icbf.gov.co/system/files/procesos/lm15.p_lineamiento_tecnico_modelo_de_atencion_para_adolescentes_y_jovenes_en_conflicto_con_la_ley-srpa_v4_0.pdf
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (2018). Número de adolescentes entre 14 y 17 infractores de la Ley Penal vinculados a procesos judiciales, Nacional. [Base de datos 2013 - 2016] http://www.suin-snbf.gov.co/suin/Pages/IndicadorPorCicloVital.aspx
Jourdan, D. (2011) Standing on their own: The parallel rights of young people to participate in planning processes and defend those rights. Sustainable Development Law & Policy, 11(I), 41-70
Musitu; G.; Herrera, J.; Cantero, L.; Montenegro, M. (2004) Introducción a la psicología comunitaria. UOC
Nebot, C. (2017). La participación de los niños en las ciudades. Ciudades amigas de la infancia. Revista de Ciencias Humanas, Viçosa, 17(1), 200-222
Ortega, D. M. (2022). Reflexiones acerca de la necesidad de un sistema penal juvenil deferente con los derechos humanos de los adolescentes con relación a su entorno familiar, a la luz del Código de Infancia y Adolescencia en Colombia. Prolegómenos, 25(50), 137–151. https://doi.org/10.18359/prole.6141
Peláez, A., Castaño, G. A. y Ramírez, C. M. (2021). La participación juvenil y la reconstrucción del tejido social en Colombia, una aproximación en los departamentos de Caldas, Chocó y Sucre. Revista Jurídicas, 18(1), 199-213. https://doi.org/10.17151/jurid.2021.18.1.12
Pozzo, M.; Evers, S. (2016) Staying active in confined living conditions: participation assessments of young asylum seeker, Children’s Geographies, 14 (4), 468–481, http://dx.doi.org/10.1080/14733285.2015.1116684
Prieto, M.; March, J., (2002). Investigación Cualitativa. Paso a paso en el diseño de un estudio mediante grupos focales, (29)6, 366-373. http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-paso-paso-el-diseno-un-13029750
Quiroga, M. A. (2017). Ciudadanía juvenil y política pública de juventud en Colombia: Análisis del referencial de ciudadanía juvenil en documentos de formulación de la política a nivel nacional. [Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/68975/MaicolQuiroga.2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ramírez, M.; Contreras, S. (2014). Deconstruyendo la noción de infancia asociada a ciudadanía y participación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 10(1), 91-105.
Ravetllat, I.; Sanabria, C. (2016). La participación social de la infancia y la adolescencia a nivel municipal. El derecho del niño a ser tomado en consideración. Revista de Investigación en Ciencias Sociales, 12(1), 87-102. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/263/pdf
Save the Children (2014). Conjunto de Herramientas para el Monitoreo y la Evaluación de la Participación Infantil. Page Bros Ltd.
Shier, H.; Hernández, M. (2012). How Children and Young People Influence. Policy-Makers: Lessons from Nicaragua. Children & Society, 28(1), 1–14. DOI:10.1111/j.1099-0860.2012.00443.x
Shier, H.; Hernández, M.; Centeno, M.; Arróliga, I.; González, M. (2014). How children and young people influence policy-makers: Lessons from Nicaragua. Children & Society, 28(1), 1–14.
Torres, H. & Tirado, M. (2023). Las sanciones en el Sistema de Responsabilidad Penal Adolescente en Colombia. Revista Científica General José María Córdova, 21(41), 131-148. https://revistacientificaesmic.com/index.php/esmic/article/view/1001/913
Trilla, J. & Novella, A. M. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de Educación, 356(1), 23-43. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:90583e05-f8cc-4da6-86b5-a0b9f01dce7c/re201102-pdf.pdf
UNICEF Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (1989). Convención internacional sobre los derechos del niño. https://www.unicef.es/publicacion/convencion-sobre-los-derechos-del-nino
Velasco, H. F. (2020). El Sistema de Responsabilidad Penal para Adolescentes (SRPA) en el ordenamiento jurídico colombiano. Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 50(133), 259-280. http://www.scielo.org.co/pdf/rfdcp/v50n133/0120-3886-rfdcp-50-133-259.pdf