How to Cite
Fonseca L., Carpintero L., & Romero-Acosta K. (2021). Perception of the Use of Mobile Applications for Coping with Stress and Managing Emotions in Pregnant Adolescents in Rural Environments in the Department of Sucre, Colombia. Búsqueda, 8(1). https://doi.org/10.21892/01239813.564

Abstract

Objective: The objective of this research is to analyze the perception of the use of mobile applications for coping with stress and managing emotions in pregnant adolescents from rural environments in the Department of Sucre. Method: The qualitative approach was used, and the grounded theory was considered as the most suitable design. Eighty-seven adolescents participated in this research, three people from the health field and one person from the educational area with experience in working with pregnant adolescents from their area. Results: It was found that most adolescents use emotional avoidance as a coping strategy; others use passive coping strategies such as behavioral avoidance, and present with aggressive reactions directed towards themselves or towards others. Both pregnant adolescents and health professionals do not use information technologies frequently. This aspect must be considered for the development of support tools in the emotional care of pregnant adolescents.

Licence

References

Acero, P., Cabas, K., Caycedo, C., Figueroa, P., Patrick, G., & Rudas, M. (Marzo de 2020). Telepsicología Sugerencias para la formación y el desempeño profesional responsable. Bogotá, Colombia. Obtenido de Colpsic.

Almansa-Martínez, A., Fonseca, O., & Castillo-Esparcia, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de facebook en la juventud colombiana y española. Revista Científica de Educomunicación, 40, 127-134. https://doi.org/10.3916/c40-2013-03-03

Ardila, Y., Lara, C., & Perugache, A. (2013). Relación entre niveles de depresión y estrategias de afrontamiento en mujeres con riesgo gestacional. Universidad y Salud, 15(2), 150-164.

Bravo, P., Contreras, A., Dois, A., Contreras, M., & Rojas, A. (2017). Necesidades psicosociales y características de una intervención online para apoyar a las madres adolescentes. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 82(5), 566-573.doi: https://doi.org/10.4067/s0717-75262017000500566.

Cadrazco-Urquijo, J., Chacón-Rodríguez, L., & Silva-Delgado, M. (2019). Relaciones interpersonales y emocionalidad en adolescentes embarazadas. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 2-6. https://doi.org/10.15649/2346030X.494.

Della Mora, M. (2006). Estrategias de afrontamiento (coping) en adolescentes embarazadas escolarizadas. Revista Iberoamericana de Educación, 38(3), 1-14. https://doi.org/10.35362/rie3832657

Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas . (2019). Estadisticas vitales de nacimientos y defunciones . Bogotá.

Duran, E., Aguirre, M., Low, C., Crespo, M., Ibáñez, M. & Téllez, J. (2016). Perfil psicosocial de adolescentes gestante en dos instituciones de salud en Bogotá. Psicología y Salud, 26 (1), 137-145.

Editorial. (28 de abril de 2018). Hablemos en serio del embarazo adolescente. El Espectador.

Glaser, B. & Strauss, A. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine de Gruyter.

González, D. (2018). Impacto de la Internet y las redes sociales en el estilo de vida de los adolescentes del sector rural. Cambios y Permanencias, 9(2), 240-268.

González, P., Rangel, Y., & Hernández, E. (2020). Retos en la prevención del embarazo adolescente subsiguiente, un estudio desde la perspectiva de madres adolescentes. Saúde e Sociedade, 29(3). Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-12902020181032

Guarino, L. (2010). Sensibilidad emocional, afrontamiento, salud y calidad de vida percibida durante el embarazo. Psicología y Salud, 20(2), 179-188. https://doi.org/10.25009/pys.v20i2.600

Guarino, L., Scremín, F., & Borrás, S. (2013). Nivel de información y apoyo social como predictoras de la salud y calidad de vida durante el embarazo. Psychologia Avances de la disciplina, 7(1), 13-21.

Güemes-Hidalgo, M., González-Fierro, C., & Hidalgo, M. (2017). Desarrollo Durante la adolescencia. Aspectos físicos, psicológicos y sociales. Pediatría integral, 233-244. doi: https://doi.org/10.1016/S1696-2818(14)70167-2

Guillén, V., Botella, C., Baños, R., García, A., & Fernández-Aranda, F. (2018). Reflexiones acerca de la utilización de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en Psicología Clínica: eficacia, ventajas, peligros y líneas futuras de investigación. Información psicológica, 116, 121-132. https://doi.org/dx.medra.org/10.14635/IPSIC.2017.116

Jaramillo, E., Melina, E., & Plata, G. (2007). Apoyo social a la adolescente gestante. Revista ciencia y cuidado, 4(4), 7-12. https://doi.org/10.22463/17949831.916

Jaramillo-Mejía, M. (2019). Early adolescent childbearing in Colombia: time-trends and consequences. Cadernos de Saúde Pública, 35(2), 1-11. https://doi.org/10.1590/0102-311x00020918

Jiménez, L., Menéndez, S., & Hidalgo, M. (2008). Un análisis de los acontecimientos vitales estresantes durante la adolescencia. Apuntes de Psicología, 427-440.

Jiménez-Cortés, R., Rebollo-Catalán, M., García-Pérez, R., & Buzón-García, O. (2015). Motivos de uso de las redes sociales virtuales: Análisis de perfiles de mujeres rurales. RELIEVE, 21(1), 1-17. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5153

Lazarus, R., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martinez-Roca.

Leiva Parra, E., Leiva Herrada, C., & Leiva Parra, D. (2018). El recién nacido de madre adolescente. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 83(6), 559-566.

Luengo-Charath, M., Millan-Klüse, T., Herreros, J., Zepeda, A., & Henríquez, M. (2014). Madres y padres de adolescentes urbanos: percepciones y expectativas de la atención en salud sexual y reproductiva para sus hijos. Revista medica de Chile, 1259-1266. Doi: https://doi.org/10.4067/S0034-98872014001000005

Macías, M., Madariaga, C., Valle, M., & Zambrano, J. (2013). Estrategias de afrontamiento individual y familiar frente a situaciones de estrés psicológico. Psicología desde el Caribe, 30(1), 123-145.

Matus, M., & Ramírez, R. (2012). Acceso y uso de las TIC en áreas rurales, periurbanas y urbano-marginales de México: una perspectiva antropológica. México, D.F. : Fondo de Información y Documentación para la industria (INFOTEC).

Ministerio de Salud y Protección Social. (2014). Protocolo de atención a la embarazada menor de 15 años. Bogotá.

Ministerio de Salud y Protección Social. (2015). Encuesta Nacional de Demografía y Salud ENDS 2015. Bogotá.

Molina, M., Ferrada, C., Pérez, R., Cid, L., Casanueva, V., & García, A. (2004). Embarazo en la adolescencia y su relación con la desersión escolar. Revista médica de Chile, 132, 65-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872004000100010

Monterrosa, A., Ulloque, L., & Arteta, C. (2018). Estrategias para mejorar el nivel de resiliencia en adolescentes embarazadas. Investigación en enfermería: Imagen y desarrollo, 1-12.

Mora, C., & Hernández, M. (2015). Embarazo en la adolescencia: cómo ocurre en la sociedad actual. Perinatología y reproducción humana, 76-82. https://doi.org/10.1016/j.rprh.2015.05.004

Morales, M. (2021). Una revisión narrativa del embarazo adolescente y los determinantes sociales en salud de México. Revista Salud Y Bienestar Social, 5(1), 59-74.

Moreno, I., Mosquera, N., Hernández, J., París, L., & Venegas, C. (2019). Prácticas educativas familiares de un grupo de madres adolescentes del Distrito de Buenaventura, Colombia. Investigación & Desarrollo, 50-86. https://doi.org/10.14482/i&d.v27i1.10473

Organización Panamericana de la Salud (OPS); el Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF); Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA). (2018). Acelerar el progreso hacia la reducción del embarazo en la adolescencia en América Latina y el Caribe 2018. Washington: UNFPA, OPS/OMS, UNICEF.

Poch, F., Carrasco, M., Moreno, Y., Cerrato, S., & Aznar, F. (2015). Los estilos y estrategias de afrontamiento y su relación con el bienestar personal en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 31(1), 226-233. doi: 10.6018/analesps.31.1.163681.

Profamilia. (2018). Determinantes sociales del embarazo en adolescentes en Colombia. Bogotá: Asociación Probienestar de la Familia Colombiana – Profamilia.

Quintana-Lagunas, M., Armendáriz-García, N., & Castillo, M. (2020). Modelo de incertidumbre, estrés percibido y estrategias de afrontamiento para explicar el bienestar físico y psicosocial en adolescentes embarazadas. Revista de Investigación Científica en Psicología, 17, 333-344.

Rebollo, M., & Vico, A. (2014). El apoyo social percibido como factor de inclusión digital de las mujeres de entorno rural en las redes sociales virtuales. Revista Científica de comunicación(43), 173-180. https://doi.org/10.3916/C43-2014-17

Reyes, V., Reséndiz, A., Alcázar, R., & Reidl, L. (2017). Las estrategias de afrontamiento que utilizan los adolescentes ante situaciones de miedo. Psicogente, 20(38), 240-255. doi: https://doi.org/10.17081/psico.20.38.2544.

Reyna-Martínez, M., González, M., & Vanegas, M. (2020). Adaptación de la escala de apoyo social familiar y de amigos (AFA-R) como medida del apoyo social de pareja en mujeres mexicanas embarazadas. Ansiedad y Estrés, 26, 129-135. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2020.06.004

Rodríguez, Z., & Rodríguez, T. (2016). Los jóvenes, la comunicación afectiva y las tecnologías: entre la ritualización de la expresión y la regulación emocional. Intersticios sociales, 11, 0-0.

Romero-Acosta, K., Argumedos, C., & Pérez, D. (2019). Estudio de la interacción mamá- bebé prematuro a través de la escala brazelton y algunas implicaciones sobre la salud mental de las madres. En K. Romero-Acosta, Ocho estudios de salud mental. Sincelejo: CECAR.

Romero-Acosta, K., Fonseca-Beltrán, L., Carpintero, L. (2021). Fluctuaciones del estado emocional en adolescentes embarazadas de zonas rurales en el norte de Colombia. Un estudio cualitativo. Apuntes de Psicología, 39 (1), 9-17.

Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J., & Trujillo-Torres, J. (2016). Utilización de Internet y dependenia a teléfonos móviles en adolescentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1357-1369. https://doi.org/10.11600/1692715x.14232080715.

Sabatier, C., Restrepo, D., Moreno, M., Hoyos, O., & Palacio, J. (2017). Emotion regulation in children and adolescents: concepts, processes and influences. Psicología desde el Caribe, 34(1), 75-90. https://doi.org/10.14482/psdc.34.1.9778

Sánchez, D., Hernández, L., Salim, Y. & Domínguez, M. (2017). Embarazo en la adolescencia: afrontamiento y sexualidad. Revista Sexologia y Sociedad, 23 (1), 94-105.

Soltero-Rivera, S., Santos-Flores, J., Guzmán-Rodríguez, L., Gutiérrez Valverde, J., & Guevara-Valtier, M. (2020). Determinantes sociales de salud y necesidad educativa sobre infecciones de transmisión sexual en adolescentes embarazadas. Sanus, 5(14). https://doi.org/10.36789/sanus.vi14.170

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Facultad de enfermería de la Universidad de Antioquía. Contus.

Urgilés, S., Fernández, N., & Duran, J. (2018). Influencia socio familiar en adolescentes embarazadas. Revista Killkana Sociales, 2(1), 49-54.

Zuluaga, L. (2016). Estrategias de afrontamiento en un grupo de desplazados internos en la ciudad de Bogotá. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 8(2), 71-86. doi: https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v8n2a05.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |