How to Cite
Vergiú Canto J. (2022). Satisfaction of quality of service in the students of the engineering faculties of the Universidad Nacional Mayor of San Marcos, Peru. A look through the SERVQUAL model. Búsqueda, 8(1), e536. https://doi.org/10.21892/01239813.536

Abstract

The objective of this research was to diagnose the satisfaction of the Students in relation to the quality of the services, in the Faculties of Engineering of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Peru, based on the quality of service model Servqual de Parasuman, Zeithaml and Berry (1985). It was approached from a realistic ontology, a positivist epistemology and a quantitative approach. The results reflect a low level in the satisfaction of the Students, when the 4 indicators that measure the variable are located with a Service Quality Index (ICS) at minus 1: Teaching and Achievement (Reliability) at -0.48; Student Wellbeing Management (Responsiveness) at -0.46, Classroom Infrastructure Management (Tangible Elements) at -0.66, Soft Skills (Empathy) at -0.15; obtaining an ICG of -1.74. It is concluded that the University under study, as a generating sector of social benefit, must undertake strategic actions that allow raising the ICS to meet the expectations of its Students and become an agent of change and high competitiveness.

 

Keywords: satisfaction of expectations; service quality index; Service Quality Model Servqual, quality; reliability; responsiveness; tangible elements; empathy; competitiveness.

 

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Centrum Pucp (2020). Resultados del ranking de competitividad 2020. https://cdncentrum.pucp.education/centrum/uploads/2020/06/16160953/informe-ranking-competitividad-2020.pdf?platform=hootsuite

Cieza, J., Castillo, A., Garay, F. y Poma, J. (2014). Satisfacción de los Estudiantes de una Facultad de medicina peruana. Revista Médica Herediana. Vol. 29. No.1. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1018-130X2018000100005&script=sci_arttext&tlng=en

Crosby, P. (1990). La calidad no cuesta. El arte de cerciorarse de la calidad. México D.F.: Continental.

Deming, E. (1989). Calidad productividad y competitividad: La salida de la crisis. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Denton, D. (1991). Calidad en el servicio a los clientes. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Druker, P. (1990). El ejecutivo eficaz. Buenos Aires: Sudamericana.

Duque, E. y Chaparro, C. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de Educación por parte de los Estudiantes de la UPTC Duitama. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/254400070_Medicion_de_la_percepcion_de_la_calidad_del_servicio_de_educacion_por_parte_de_los_Estudiantes_de_la_UPTC_Duitama

Feigenbaum, V (1986). Control total de la calidad, México: CECSA.

Figallo F., González, M. y Diestra, V. (2020). Perú: Educación superior en el contexto de la pandemia covid 19. Revista de Educación Superior de América Latina. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13404/214421444832

Ganga, F., Alarcón, N. y Pedraja, L. (2019). Medición de calidad de servicio mediante el modelo SERVQUAL: el caso del Juzgado de Garantía de la ciudad de Puerto Montt – Chile. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-33052019000400668&lang=pt

Gronroos, C. (1994). Marketing y Gestión de Servicios. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) (2020). El día después: retos de la Educación superior ante la nueva normalidad. https://www.iesalc.unesco.org/2020/11/11/el-dia-despues-retos-de-la-educacion-superior-ante-la-nueva-normalidad/

Juran, J. (1993). Juran on planning for quality. New York: The Free cross-funcional.

Ministerio de Educación (2014). Ley universitaria 30220. http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf

Oh, H. Service quality, customer satisfaction, and customer value: A holistic Perspective.
Revista International Journal of Hospitality Management. Vol. 18. No.1. https://www.researchgate.net/publication/222608492_Service_quality_customer_satisfaction_and_customer_value_A_holistic_Perspective

Orellana, A. (2011). Gerencia Universitaria. Estilos Gerenciales y su incidencia en el desempeño Organizacional. El caso de la Universidad de San Carlos de Guatemala. San José Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia San José. Costa Rica.

Olorunniwo, F., Hsu, M. y Udo, G. (2006). Service quality, Customer Satisfaction, and behavioral intentions in the service Factory. Revista de marketing de servicios. Vol. 20. No.1. https://www.researchgate.net/publication/235287046_Service_quality_Customer_Satisfaction_and_behavioral_intentions_in_the_service_factory

Parasuraman, A., Zeithahaml, V., y Berry, L. (1985). A conceptual model of service Quality and its implications for future research. New York: Journal Marketing.

Parasuraman, A., Zeithahaml, V., y Berry, L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=pGIPEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA30&ots=whgSCrKWGY&sig=ddIxO0iC-KVNIF-7zsLZVle6dB0#v=onepage&q&f=false

Puig- Duran, D. (2006). Fundamentos teóricos de la calidad del servicio. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Sineace (2017). Modelo de Acreditación para programas Modelo de Acreditación de estudios de Educación superior universitaria. https://fad.unsa.edu.pe/bancayseguros/wp-content/uploads/sites/4/2019/12/6-Libro-Modelo-de-Acreditaci%C3%B3n-para-Programa...-WEB.pdf

Zeithahaml, V., Bitner, M., y Gremler, J. (2009). Marketing de servicios. México: Mc Graw Hill. Quinta edición.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |