How to Cite
Vega-Villanueva N., Mendoza-Meraz G., & Carmona-García L.-S. (2020). Approaches to learning in the subject of spanish in children with learning disorders. Búsqueda, 7(24), e490. https://doi.org/10.21892/01239813.490

Abstract

Currently, in Mexico, Children with Learning Disorders attend all grade levels together with Regular Children. In the state of Chihuahua, the Specialized School Service Program, through a professional team, aims to overcome these problems at the initial levels of Primary to the most serious cases, since it cannot cover this entire population and, in turn, provide specific assistance, so that children overcome as much as possible the deficiencies that prevent them from doing well in school. Children who study with Mild Disorders must overcome their problems alone, looking for Learning Strategies by themselves, to consolidate the learning of each subject. Given this panorama, the objective of the present investigation was to compare the Learning Approaches in the subject of Spanish, with respect to the averages and gender of its students, in the Students with Learning Disorders who are in the 6th Grade of Primary in public schools of the Chihuahua City, Chih., Mexico. To reach the results, a non-experimental, comparative and correlational field research was carried out, of a transectional nature, carried out in Public Primary Schools. Data were collected by applying the R-LPQ-2F Learning Process questionnaire from Biggs, Kember and Leung (2001). Two hundred twenty-seven (227) sixth grade students, detected by the USAER team, with Learning Disorders in 35 schools participated individually and voluntarily. Results. The use of both approaches was observed, at different levels, by the participating students. A predominance of Deep Approach was found. Girls use the Deep Approach more than boys, and no relationship was found between the annual grade point averages for Spanish, with the use of any learning approach.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Aguerrondo, I., y Vaillant, D. (2015). Aprendizaje bajo la lupa: Nuevas perspectivas para América Latina y el Caribe. UNICEF. https://www.unicef.org/lac/UNICEF_Aprendizaje_bajo_la_lupa_nov2015(1).pdf

American Psychiatric Association (2014). DSM-5 Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. 5 ª Edición Texto Revisado. Medicapanamericana.

Barca, A. (2002). La escala SIACEPA: Un sistema integrado de evaluación de atribuciones causales y enfoques de aprendizaje para Alumnos de educación secundaria. En J. Escoriza y A. Barca (coord.). Dificultades de aprendizaje: Contenidos teóricos y actividades prácticas. (pp. 139- 154). Ediciones de la Universidad de Barcelona.

Barca, A., Peralbo, M., Brenlla, J., Porto, A., y Santamaría, S. (2005). Enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y usos lingüísticos (castellaño/parlante vs bilingües) en Alumnos de secundaria obligatoria: Un análisis diferencial. Papeles Salmantinos de Educación, 4..14- 34 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2006755

Barca, A., Regina, C., Brenlla, J., y Santamaría, S. (2000a). Enfoques de aprendizaje, estilos atribucionales y rendimiento académico en una muestra de Alumnos de educación de Brasil. Revista Galego-Portugués de Psicopedagoxía e Educación: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6(4), 769 -791. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1049258

Barca, A., Regina, C., Brenlla, J.y Santamaría, S. (2000b). Propiedades psicométricas de la escala SIACEPA (Sistema integrado de evaluación de atribuciones causales y procesos de aprendizaje) en una muestra de Alumnos de educación secundaria de Brasil. Revista Galego-Portugués de Psicopedagoxía e Educación: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6(4), 793-815. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1049333

Biggs, J, Kember, D & Leung D. (2001). The revised two – factor study process questionnaire R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71, 133 – 149. https://doi.org/10.1348/000709901158433

Biggs, J. (2010). Calidad del aprendizaje universitario. (Trad. P. Manzano). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, Dirección de Medios Editoriales: Narcea

Calderón, R. (1998). El niño con disfunción cerebral. Limusa.

Craig, G., y Baucum, D. (2009). Desarrollo psicológico. Pearson

Da Fonseca, V. (2013). Dificultades de aprendizaje. Trillas.

De la Fuente, J.; Martínez – Vicente, J.; Salmerón, J.; Vera, M. y Cardelle – Elawar, M. (2016). Estilo acción-emoción, enfoque de aprendizaje y estrategias de afrontamiento, en Estudiantes universitarios de preGrado. Anales De Psicología / Annals of Psychology , 32(2), 457- 465. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.197991

Entwistle, N., y Ramsden, P. (1983). Understanding student learning. Social Science Research Council. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED244959.pdf

García, C. (2016). Estudio comparativo de los enfoques de aprendizaje en Alumnos de educación básica. Recuperado de: http://www.universidadabierta.edu.mx/ActaEducativa/articulos/63.pdf

García. J. y González D. (2001). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. Fundamentos Psicopedagógicos.

Gearheart. B. (1987). Incapacidad para el aprendizaje. Manual Moderno

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2010a). Censo de población y vivienda 2010: Tabulados del cuestionario ampliado. Reporte sobre Población total por tamaño de localidad y sexo según condición y tipo de limitación en la actividad. INEGI. http://www.beta.inegi.org.mx/contenidos/proyectos/ccpv/2010/tabulados/Ampliado/06_06A_ESTATAL.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2010b). Censo de Población y Vivienda 2010: Tabulados del Cuestionario Básico. Reporte sobre Población total por municipio, sexo y grupos quinquenales de edad según condición y tipo de limitación en la actividad. INEGI. http://www.beta.inegi.org.mx/contenidos/proyectos/ccpv/2010/tabulados/Basico/06_02B_MUNICIPAL_08.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación Educativa. (2019). La educación obligatoria en México. Informe 2019. INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/04/P1I245.pdf

Málaga, I y Arias, J. (2010). Los Trastornos de Aprendizaje. Definición de los distintos tipos y sus bases neurobiológicas. Boletín de la Sociedad de Pediatría de Asturias, Cantabria, Castilla y Leon, 50, 43-47. https://www.sccalp.org/documents/0000/1526/BolPediatr2010_50_043-047.pdf

Marton, F. y Säljö, R. (2005). Approaches to learning. En The experience of learning: Implication for teaching study of higher education (3a ed.) (Internet) (pp. 39- 58). The University of Edinburgh. Center for teaching. http://www.docs.hss.ed.ac.uk/iad/Learning_teaching/Academic_teaching/Resources/Experience_of_learning/EoLChapter3.pdf

Maquilón, J., y Hernández, F. (2011). Identificación de las características del aprendizaje de los Estudiantes de educación Primaria con el cuestionario CEAPS. Revista Anales de Psicología, 27(1), 126-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3353530

Maquilón, J., Sanchéz, M., y Cuestas, J. (2016). Enseñar a aprender en las aulas de educación Primaria. Revista Electrónica de Investigación, 18(2), 144-155. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/955

Mirete, A., Soro, M. y Maquilón, J.(2015). El fracaso escolar y los enfoques de aprendizaje: Medida para la incluisión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 183-196. http://www.redalyc.org/pdf/2170/217042307015.pdf

Montealegre, G., Nuñéz M.y Salgado, D. (2014). Enfoques de aprendizaje y variables de orden sociocultural en estudantes de una Institución de educación superior en Colombia. Acta Medica Colombiana, 39 (4), 368- 377. http://www.scielo.org.co/pdf/amc/v39n4/v39n4a10.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2019). Programa para la evaluación internacional de Alumnos (PISA) 2018- Resultados. México. https://www.compareyourcountry.org/pisa/country/MEX?lg=en

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, Organización de la Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, & Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2016). La naturareza del aprendizaje: Usando la investigación para inspirar la práctica.. https://www.unicef.org/lac/20160505_UNICEF_UNESCO_OECD_Naturaleza_Aprendizaje_.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). Informe de resultados tercer estudio regional comparativo y explicativo. Logros de aprendizaje. Julio 2015. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002435/243532S.pdf

Salas, R. (1998). Enfoques de Aprendizaje entre Estudiantes universitarios. Estudios Pedagógicos, 24, 59-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173513846005

Salas. R.; Santos. M.y Parra, S. (2004). Enfoques de aprendizaje y dominancias cerebrales entre Estudiantes universitarios. Aula Abierta, 84, 3-22. https://www.researchgate.net/publication/39220515_Enfoques_de_aprendizaje_y_dominancias_cerebrales_entre_Estudiantes_universita

Sánchez, N. (2010). Memoria y actualidad en la Educación Especial en México: Una visión histórica de sus modelos de atención. México, SEP. http://educacionespecial.sepdf.gob.mx/historia/docs/HistEduEspWeb.pdf

Secretaría de Educación Pública (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018.SEP. http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf

Secretaría de Educación Pública (2017a). Modelo Educativo. México. SEP. ISBN:978-607-96903-3-5. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/198738/Modelo_Educativo_para_la_Educacio_n_Obligatoria.pdf

Servicios Educativos del Estado de Chihuahua (2019). Estadística para PBR 2019. http://seech.gob.mx/estadistica/2019-documentos.asp

Soto, J.; García-Señorán, M y González, S. (2012). Enfoques y estrategias de aprendizaje: un binomio para comprender el rendimiento en la educación secundaria. Revista de Investigación Educativa (10) 2, 95-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4733215

Smith, T, Polloway, E., Patton, J y Dowdy, C. (2004). Enseñanza a Estudiantes con necesidades especiales en ambientes incluyentes. Pro-Ed Latinoamérica.

Soler, M. (2014). El constructo Enfoques de Aprendizaje: Un análisis bibliométrico de las publicaciones en Español en los últimos 20 años. Revista Colombiana de Educación, 66, 129-150. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n66/n66a06.pdf

Soler, M., Cárdenas, F., Hernández, F., y Monroy, F. (2017). Enfoques de aprendizaje y enfoques de enseñanza: Orígenes y evolución. Educación y Educadores, 20(1), 65-88. http: //doi. org/10.5294/edu.2017.20.1.4

Woolfolk. A.(2010). Psicología educativa. Pearson.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |