Abstract
Objective. To compare the presence of somatic symptoms during a period of examination and one without examination in the public and private schools of the city of Sincelejo. Methods. The study is quantitative in approach, descriptive in type, 358 students participated, of which 124 were women (34.6%) and 234 men (65.4%) to whom the inventory of somatization for children was applied. Results. No significant differences were found between the two periods studied, nor between boys and girls. It was found, however, that the ten most frequent symptoms are headache, feeling tired or low energy, muscle pain, weakness in some parts of the body, nausea or stomach discomfort, pain in the stomach or abdomen, very fast heartbeat, sensation of vomiting, pain in the knees, elbows or joints, and finally pain in the arms and legs.
Keywords:
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
American Psychiatric Association (APA); Kupfer, D.J.; Regier, D.A.; Arango López, C.; Ayuso-Mateos, J.L.; Vieta Pascual, E. y Bagney Lifante, A. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, 5a ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Recuperado de: https://psicovalero.files.wordpress.com/.../manual-diagnc3b3stico-y-estadc3adstico-de.
Arana, F. y Keegan, E. (2016). Relación entre las dimensiones del perfeccionismo y la ansiedad ante los exámenes en estudiante de psicología argentinos. Revista ansiedad y estrés, 32, 33-38. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/download/12629/12899
Bados, A. (2005). Trastorno de ansiedad por separación. Rechazo escolar y fobia escolar. Facultad de Psicología. Universidad de Barcelona. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/354/1/119.pdf
Barrio, J.; Garcia, M. y Ruiz, I. (2006). El estrés como respuesta. Revistas científicas de América Latina, el Caribe, España, Portugal,1, 37-48. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/3498/349832311003.pdf
Bass, C. (1990). Somatización y percepción subjetiva de la enfermedad. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10100407
Bausela, E. (2005). Ansiedad ante los exámenes: Evaluación e intervención psicopedagógica.
Campo, J. y Fritz, G. (1994). Lewis’s child and adolescent psychiatry a comprehensive textbook. Philadelphia: Lippincott William & Wikins. Recuperado de: https://www.jaacap.org/article/S0890-8567(09)62295-4/pdf
De Gucht, V. y Fischler, B. (2002). Somatization a critical review of conceptual and methodological issues. Psychosomatics, 43, 1-9. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11927751
Dimsdale, J. (2018). Aspectos generales de la somatización. Manual Merck.
Domenech-Llaberia, E.; Romero, K.; Canals, J. y Hernández-Martínez, C. (2015). Somatic symptoms in a Spanish child and adolescent school population. European Child & Adolescent Psychiatry, 20(1), S195-S195.
Escobar, J.I. y Gureje, O. (2007). Influence of cultural and social factors on the epidemiology of idiopathic somatic complaints and syndromes. Psychosomatic Medicine, 69, 841-845. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18040091
Fernández, L. (1990). Cambios conductuales y su efecto sobre las puntuaciones en los exámenes. Revista Psicológica, 11, 1-18.
García Campayo, J. (1999). Usted no tiene nada. La somatización. Barcelona: Océano.
García, A. (6 de marzo del 2018). Trastorno somatomorfo o trastorno de síntomas somáticos – Una guía útil. [Cognifit blog]. Recuperado de: https://blog.cognifit.com/es/trastorno-somatomorfo-sintomas-somaticos/
Guevara. J. y Vásquez. R. (2012). Aproximación critica a los trastornos somatomorfos en niños. Revista Colombiana de psiquiatría, 41, 900-909. Recuperado de: www.elsevier.es/es-revista-revista-colombiana-psiquiatria-379-pdf-S00347450146005
Gutiérrez calvo, M. y Avero, p. (1995) Ansiedad, estrategias auxiliares y comprensión lectora: Déficit de procesamiento versus falta de confianza. Psicothema, 7, (3), 569-578. Recuperado de: http://www.psicothema.com/pdf/1003.pdf
Hernández, Fernández y Baptista (2013). Metodología de la investigación. Recuperado de: http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lad/blanco_s_nl/capitulo3.pdf
http://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/11212/pdf
http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/21/21
http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052001000100008 https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718
https://www.analesdepediatria.org/es-pdf-S1695403312004237
https://www.merckmanuals.com/es-pr/professional/trastornos-psiqui%C3%A1tricos/trastornos-de-s%C3%ADntomas-som%C3%A1ticos-y-relacionados/aspectos-generales-de-la-somatizaci%C3%B3n#v1030088_es
https://www.researchgate.net/profile/Esperanza_Bausela_Herreras/publication/28109768_Ansiedad_ante_los_examenes_evaluacion_e_intervencion_psicopedagogica/links/5630e52b08ae506cea675cb9.pdf
Jadue, G. (2001). Algunos efectos de la ansiedad en el rendimiento escolar. Estudios Pedagógicos, 27, 111-118.
Kellner, R. (1985). Functional somatic symptoms and hypochondriasis. A survey of empirical studies. Archives of General Psychiatry, 42, 821-833. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2861797
Kirmayer, L.J. (2004). El laberinto de la somatización: se buscan salidas. Revista de psicopatología y psicología clínica, 17, 151-172.
Kirmayer, L.J. y Taillefer, S. (1996). Somatoform disorders. En: S.M. Turner y M. Hersen (eds.). Adult Psychopatology and Diagnosis (pp. 304-328). Nueva York: Wiley. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Laurence_Kirmayer/publication/234008460_Somatoform_disorders/links/584257bd08aeda6968139824.pdf
Kirmayer, L.J.; Groleau, D.; Looper, K.J. & Dao, M.D. (2004). Explaining medically unexplained symptoms. Canadian Journal of Psychiatry. Revue Canadienne de Psychiatry, 49, 663-672. Recuperado de: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/070674370404901003
Lipowski, J. (1988). Síntomas somáticos funcionales, psicopatología y variables asociadas: un análisis en diferentes poblaciones pediátricas. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona, España.
López, J. y Belloch, A. (2002). La somatización como síntoma y como síndrome. Revista de psicopatología y psicología clínica, 7, 73-93. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/3923/3778
López, S y Belloch, J. (2012). El laberinto de la somatización se busca salidas. Revista de psicopatología y psicología clínica, 17, 151-172. Recuperado de: http://www.aepcp.net/arc/05_2012_n2_lopez_belloch.pdf
Martínez, V. y Pérez, O. (2012). El estrés infantil: estudio de una muestra de escolares de la zona sur de Madrid capital. Revista iberoamericana de educación, 59, 2, 1-9. Recuperado de: https://rieoei.org/historico/deloslectores/5305Mnez-Otero.pdf
Muñoz, F.J. (1999). Ansiedad ante los exámenes en alumnado de secundaria obligatoria. Revista de estudio e investigación en psicología y educación, 1, 132-140. Recuperado de: www.redalyc.org/pdf/4771/477152556002.pdf
Othmer, E. y Desouza, C. (1985). Trastorno por somatización: su abordaje en atención primaria. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/albacete/v4n3/especial5.pdf
Pascal, P. y Cerecado. M. (2017). Somatización o síntomas somáticos y trastornos relacionados. Recuperado de: http://amf-semfyc.com/web/article_ver.php?id=1433
Rask, C.; Olsen, E.; Elberlng, H.; Christensen, M.; Ombol, E.; Fink, P. y Thomsen, P. (2009). Functional somatic symptoms and associated impairment in 5-7-year-old children the Copenhagen child cohort 2000. European Journal of epidemiology, 24(10), 625-634. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-009-9366-3
Richards Bertoglia, L. (2005). El estudiante ansioso una forma de enfrentar el problema. Revista perspectiva educacional, 4, 19-26.
Rodríguez, A.; Dapia, D. y López, A. (2014). Ansiedad ante los exámenes en alumnado de secundaria obligatoria. Revista de estudio e investigación en psicología y educación, 1, 132-140. Recuperado de: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2014.1.1.14
Romero-Acosta, K.; Canals, J.; Hernández-Martínez, C.; Penelo, E.; Zolog, T.C. y Domènech-Llaberia, E. (2013). Age and gender differences of somatic symptoms in children and adolescents. Journal of Mental Health, 22(1); 33-41. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/235365778_Age_and_Gender_Differences_of_Somatic_Symptoms_in_Children_and_Adolescents
Sarason, I. (1978). Personalidad. Un enfoque objetivo. México: Ed. Limusa.
Selye, H. (1975). El estrés en la infancia: estudio de una muestra de escolares de la zona sur de Madrid capital. Revista iberoamericana de educación, 59, 2, 1-9. Recuperado de: https://rieoei.org/historico/deloslectores/5305Mnez-Otero.pdf
Serra, R. (2013) Síntomas somáticos funcionales en una muestra española: psicopatología y estilos educativos. Revista anales de pediatría, 79, 2, 65-132.
Silvestre, C. (s.f.). Somatización y percepción subjetiva de la enfermedad. Recuperado de: http://www2.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/04/silvestre.htm
Spielberger, C. (1980). Tensión y ansiedad. México: Editorial Haría.
Spielberger, C.D. (1966). Theory and research on anxiety. En C.D. Spielberger (ed.). Anxiety and Behavior (pp. 3-22). Nueva York: Academic Press.
Stekel, W. (1943). La somatización como síntoma y como síndrome: una revisión del trastorno de somatización. Revista de psicopatología y psicología clínica, 7, 2, 73-93. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/3923
Uribe, M. (2006). Modelos conceptuales en medicina psicosomática. Revista Colombiana de Psiquiatría, 35, 7-20. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0034-74502006000500002&script=sci_abstract&tlng=es
Valero, L. (1999). Ansiedad ante los exámenes en alumnado de secundaria obligatoria. Revista de estudio e investigación en psicología y educación, 1, 132-140. Recuperado de: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2014.1.1.14
Viñas, F. y Caparrós, B. (2000). Afrontamiento del periodo de exámenes y sintomatología somática autoinformada en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Psicología, 4(1). Recuperado de: https://es.scribd.com/document/49455134/Afrontamiento-del-periodo-de-examenes-y-sintomatologia-somatica-autoinformada-en-un-grupo-de-estudiantes-universitarios
Walker, L.S., Garber, J., y Green, J.W. (1991). Síntomas de somatización en pacientes pediátricos con dolor abdominal: relación con la cronicidad del dolor abdominal y la somatización de los padres. Revista de psicología infantil anormal. 19, (4), 379-394.