Abstract
Objetive. This article is the product of the research that aimed to identify sociodemographic and economic characteristics of the student population of Corporación Universitaria del Caribe (CECAR), in Sincelejo (Sucre, Colombia), in 2016, comparatively analyzing them. Method. a quantitative positivist approach and type of descriptive study were used; the sample was simple random probabilistic of 1664 students constituted by 851 undergraduates, face-to-face modality; 834 of the distance education modality, and 48 of specializations. The instrument was a survey constructed with semi-open and closed questions, validated by expert judgment. Results. sociodemographic characteristics are not significantly different between students of one modality and another with respect to links and dependence of the family nucleus, marital status, origin and family typology; economically, stratum 1 and 2 prevail; the economic income does not amount to the two legal minimum wages in force; the level and the educational modality are not differentiating factors either. Conclusions. the study allowed greater knowledge about the characteristics or profile of the students, which served at the same time for the traceability of lines of action that favor the attention of the most vulnerable socially and economically, as well as reorient the academic, psychosocial support, scholarships and aid.
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN). (2012). Desarrollo humano sostenible y transformación de la sociedad Política pública para la educación superior y agenda de la Universidad, de cara al país que queremos. Bogotá, Colombia: SAB.
Boucourt, J. y González, M. (2006). Perfil socioeconómico y demográfico del estudiante nuevo ingreso a la Universidad del Zulia. Análisis comparativo. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, 10(1).
Corporación Universitaria del Caribe (CECAR). (2015). Plan de Desarrollo Institucional - PDI (2016-2020). Sincelejo, Colombia: CECAR.
Corporación Universitaria del Caribe (CECAR). (2015). Proyecto Educativo Institucional - PEI, (2012 - 2016). Sincelejo, Colombia: CECAR.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2012). Encuesta Nacional de Calidad de vida. Colombia.
Díaz, J.; Cañedo, J.; Colindres, S. y Villada, A. (2016). Perfil socioeconómico de mi comunidad. México. Publicado en Educación.
Escuela de Administración, Finanzas y Tecnología (EAFIT). (2007). Estudios socioeconómicos. Recuperado de: http://www.senado.gov.co/funciones.
Gutiérrez de Pineda, V. (1999). Estructura, función y cambio de la familia en Colombia. Medellín: Editorial Universidad de Antioquía.
Hernández, R; Fernández, C. y Baptista, P. (1999). Metodología de la investigación, 6ª ed. México: Mc Graw Hill.
Ley 30. Fundamentos de la Educación Superior. Congreso de Colombia. Santafé de Bogotá, Colombia: 28 de diciembre de 1992.
Martínez, M. (2006). Perfil sociodemográfico del turista en el municipio Rangel del Estado de Mérida. En: F. Mártires Ortiz. Diagnóstico del perfil socioeconómico y situación académica de los estudiantes de la Universidad Católica Tecnológica de Barahona UCATEBA (2013). Santo Domingo, República Dominicana: Santillana.
Organización de las Naciones Unidas. (2018). Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible una oportunidad para América Latina y el Caribe. Nueva York: CEPAL.
Rahona, M. (2006). La influencia del entorno socioeconómico en la realización de estudios universitarios: una aproximación al caso español en la década de los noventa. Hacienda Pública Española, 178(3), 55-80.
Rama, C. (2006). Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005.
Rincón, M. y Semillero de investigación SIGET-CUN. (2016). Perfil socioeconómico y académico de los estudiantes de pregrado del programa de Administración de Empresas de la Corporación Unificada Nacional de Educación Superior (CUN) sede Bogotá, centro 2015. Revista UNIMAR, 34(1), 131-145.
UNESCO. (2006). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. Caracas, Venezuela: Metrópolis.
Universidad Autónoma de Occidente. (2007). Perfil socioeconómico del estudiante autónomo. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.
Universidad de Pamplona. (2012). Características del perfil socioeconómico del estudiante de pregrado de la universidad de pamplona. Pamplona, Colombia: Oficina de planeación.
Universidad Nacional de Colombia. (2001). Perfil socioeconómico de los estudiantes de la universidad nacional. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Willianson. J. (1991). Diagnóstico del perfil socioeconómico y situación académica de los estudiantes de la Universidad Católica Tecnológica de Barahona UCATEBA (2013). [Trabajo de investigación]. F. Ortiz (coord.). Santo Domingo, República Dominicana.