How to Cite
Palacio-Sañudo J. E., Caballero-Domínguez C. C., & Suárez-Colorado Y. P. (2017). A review of longitudinal designs for studying academic burnout (2010 -2016). Búsqueda, 4(18), 72-85. https://doi.org/10.21892/01239813.333

Abstract

There is limited evidence about the longitudinal study of academic burnout, research design necessary to deepen the nature of the syndrome, in terms of establishment, development and extinction. Through a bibliometric study, descriptive-retrospective, a review of longitudinal studies was carried out between 2010-2106, to study burnout in secondary and university students. It asked in the Databases Science direct, Scopus and PubMed, with key words such as: academic, burnout, longitudinal. Of a universe of 4655 articles, they identify 15, but only seven are in open access, and are described. The results show that the longitudinal designs have been published more in the magazine Med teach, and the authors who use this design most are Noh, Lee, tarts, Walkiewiichz, Majkowicz, during the years 2012 and 2015, in samples of Korea and the United States. The burnout inventory at school was the most widely used instrument. The results show a syndrome that increases over time, but can be reduced with clinical intervention.

Licence

References

Aceves, G.A.G., López, M.Á.C., Moreno, S., Jiménez, F.F.S. & Campos, J.D.J. S. (2006). Síndrome de burnout. Arch Neurocien (Mex), 11(4), 305-309.

Aluja, A. (1997). Burnout profesional en maestros y su relación con indicadores de salud mental. Boletín de Psicología, 55, 47-61.

Álvarez Gallego, E. y Fernández Ríos, L. (1991). El Síndrome de” Burnout” o el desgaste profesional. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 11(39), 257-265.

Bask, M. y Salmela-Aro, K. (2013). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. European journal of psychology of education. 28(2), 511-28.

Bresó, E. y Salanova, M. (2005). Efectos significativos del uso de las creencias de ineficacia como componente del burnout académico en estudiantes universitarios. Jornades de Foment de la Investigació. Recuperado de http://www.uji.es/bin/publ/edicions/jfi8/psi/32.pdf.

Bresó, E. (2008). Well-bing and performance in academic sttings: the prediting role of self-efficacy. Disertación doctoral no publicada. Universidad Jaume I de Castellón, Castellón de la Plana.

Caballero, C. y Bresó, E. (2015). Burnout in university students. Psicología desde el caribe, 32 (3), 32(3), 424-441. doi: 10.14482/psdc.32.3.6217

Caballero, C., Palacio, J. y Hederich, C. (2012). El burnout académico: Prevalencia y factores asociados en estudiantes universitarios del área de la salud de la ciudad de Barranquilla. Tesis doctoral. Universidad del Norte.

Caballero, C., Gutiérrez, O. y Palacio, J. (2015). Relación del burnout y el engagement con depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Salud Uninorte, 31(1), 59-69.

Cabanach, R.G., Gestal, A.J.S., Cervantes, R.F. y Rodríguez, C.F. (2011). Regulación emocional y burnout académico en estudiantes universitarios de Fisioterapia. Revista de Investigación en Educación, 2(9), 7-18.
Cherniss, C. (1980). Professional burnout in human service organizations. New York: Praeger.

Chun, KH., Park, YS., Lee, YH. y Kim, SY. (2014). [Academic burnout and selection-optimization-compensation strategy in medical students]. Korean J MedEdu, 26(4), 299-308. doi: 10.3946/kjme.2014.26.4.299.

Deary, I.J., Watson, R. y Hogston, R. (2003). A longitudinal cohort study of burnout and attrition in nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43, 71–81.

Galbraith, C.S. y Merrill, G.B. (2012). Academic and work-related burnout: A longitudinal study of working undergraduate university business students. Journal of College Student Development, 53(3), 453-463.

Galbraith, C.S. y Merrill, G.B. (2015). Academic performance and burnout: An efficient frontier analysis of resource use efficiency among employed university students. Journal of further and Higher Education, 39(2), 255-277. doi:10.1080/03098 77X.2013.858673

Garcés de Los Fayos, E.J.G. (1995). Burnout en deportistas. Revista de psicología social aplicada, 3, 5-16.

Gerber, M., Lang, C., Feldmeth, A.K., Elliot, C., Brand, S., Holsboer-Trachsler, E. y Pühse, U. (2013). Burnout and Mental Health in Swiss Vocational Students: The Moderating Role of Physical Activity.

Gil-Monte, P.R. y García-Juesas, J.A. (2008). Efectos de la sobrecarga laboral y la autoeficacia sobre el síndrome de quemarse por el trabajo (burnout). Un estudio longitudinal en enfermería. Revista Mexicana de Psicología, 25(2):329-337.

Barona, E.G., y Jiménez, J.C.R. (2005). Estrategias de prevención e intervención del Burnout en el ámbito educativo. Salud Mental, 28(5), 27-33.

Golembiewski, R.T., Scherb, K. y Boudreau, R.A. (1993). Burnout in cross-national settings: Generic and model-specific perspectives. Professional burnout: Recent developments in theory and research, 217-236.

Grau-Alberola, E., Gil-Monte, P.R., García- Juesas, J.A. y Figueiredo-Ferraz, H. (2010). Incidence of burnout in Spanish nursing professionals: A longitudinal study. International Journal of Nursing Studies, 47(8), 1013-1020.

Grazziano, E.S. y Ferraz Bianchi, E.R. (2010). Impacto del estrés ocupacional y burnout en enfermeros. Enfermería Global, 18, 1-20.

Guerrero, E. y Vicente, F. (2001). Síndrome de burnout o desgaste profesional y afrontamiento del estrés en el profesorado. Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.

Kim, B., Lee, M., Kim K., Choi, H. y Lee, SM. (2015). Longitudinal Analysis of Academic Burnout in Korean Middle School Students. Stress Health, 31(4), 281-289. doi: 10.1002/ smi.2553.

Llorens, S., García-Renedo, M. y Salanova, M. (2005). Burnout como consecuencia de una crisis de eficacia: un estudio longitudinal en profesores de secundaria. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21:55–70.

Lange, L. y Vio, F. (2006). Guía para universidades saludables. Chile: OPS, Pontifica Universidad Católica, otros.
Mafla, A., Masbuscay, M. y Ortiz, A. (2009). Síndrome de burnout en estudiantes de odontología: 18 meses de seguimiento. Revista Universidad y Salud, 1 (11), 52-70.
Maslach, C. (2009). Comprendiendo el Burnout. Ciencia y Trabajo, 11(32), 37-43.
Maslach, C. y Jackson, S. E. (1981). Maslach Burnout Inventory. Palo Alto, California: Consulting Psychological Press.

Moral, J., González, M. T. y Landero, R. (2011). Tratamiento de la fibromialgia en mujeres y evaluación del burnout en amas de casa. Monterrey, NL México.

Noh, H., Shin, H. y Lee, S. M. (2013). Developmental process of academic burnout among Korean middle school students. Learning and Individual Differences, 28, 82–89. doi:/10.1016/j.lindif.2013.09.014

Noh, H., Chang, E., Jang, Y., Lee, JH. y Lee, SM. (2015). Suppressor Effects of Positive and Negative Religious Coping on Academic Burnout Among Korean Middle School Students. J Relig Health, 55(1), 135-146.

Ortega, C. y López, F. (2004). El burnout o síndrome de estar quemado en los profesionales sanitarios: revisión y perspectivas. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(1), 137-60.

Pantaleoni, J. L., Augustine, E. M., Sourkes, B. M. y Bachrach, L. K. (2014). Burnout in Pediatric Residents Over a 2-Year Period: A Longitudinal Study. Academic pediatrics, 14(2), 167-172.

Park, Y. M. y Lee, S. M. (2013). A longitudinal analysis of burnout in middle and high School Korean teachers. Stress and Health, 29(5), 427-431.

Párraga, J. (2005). Eficacia del programa I.R.I.S. para reducir el síndrome de burnout y mejorar las disfunciones emocionales en profesionales sanitarios. [Disertación doctoral]. Universidad Extremadura, Extremadura, España.

Riolli, L. & Savicki, V. (2003). Optimism and coping as moderators of the relation between work resources and burnout in information service workers. International Journal of Stress Management, 10(3):235-252.

Salanova, M., Martínez I. M. y Lorente, L. (2005). ¿Cómo se relacionan los obstáculos y facilitadores organizacionales con el burnout docente?: Un estudio longitudinal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21 (1-2), 37-54.

Salanova, M. y Llorens, S. (2008). Estado actual y retos futuros en el estudio del burnout. Papeles del Psicólogo, 29 (1), 59-67.

Salanova, M., Grau, R., Martínez, I. y Llorens, S. (2004). Facilitadores, obstáculos, rendimiento académico relacionado con la satisfacción con los asuntos del estudio. (Periódico). El País Universal.

Salanova, M., Martínez, I. M. y Lorente, L. (2005). ¿Cómo se relacionan los obstáculos y facilitadores organizacionales con el burnout docente?: Un estudio longitudinal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2):37-54.

Salmela-Aroa, K., y Tynkkynen, L. (2012). Gendered pathways in school burnout among adolescents. Journal of Adolescence, 35(4), 929–939. doi:10.1016/j.adolescence.2012.01.001

Schaufeli, W. (2003). Past perfomance and future perspectives of burnout research. Journal of industrial Psychology, 29(4):1-15Schaufeli, W. B., Martínez, I., Marqués- Pinto, A., Salanova, M. & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross national study. Journal of Cross-Cultural Studies, 33, 464-481.
Schaufeli, W.B., Leiter, M.P., Maslach, C. y Jackson, S.E. (1996). The Maslach Burnout Inventory-General Survey. In C. Maslach, S.E. Jackson, & M.P. Leiter (Eds.), Maslach Burnout Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Schaufeli, W.B., Salanova, M., González- Romá, V. y Bakker, A.B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71-92.

Suárez, Y., Caballero, C. y Palacio, J. (2013). Factores psicosociales asociados al burnout académico en jóvenes de una Universidad Pública Colombiana. Proyecto Jóvenes Investigadores Colciencias.

Tang. S. C., Wing-Tung, Au., Schwarzer, R. y Schmitz, G. (2001). Mental health outcomes of job stress among chinese teachers: role of stress resource factors and burnout. Journal of Organizational Behavior, 22, 887- 901.

Tartas, M., Walkiewicz., Budzinski, W., Majkowicz, M. y Wojcikiewicz, K. (2014). The sense of coherence and styles of success in the medical career: a longitudinal study. Med Educ,28, 14, 254. doi: 10.1186/ s12909-014-0254-5.

Tartas, M., Walkiewicz, M., Majkowicz, M. y Budzinski, W. (2011). Psychological factors determining success in a medical career: a 10-year longitudinal study. MedTeach, 33(3),163-172. doi: 10.3109/0142159X.2011.544795
Wade, D. C., Cooley, E. y Savicki, V. (1986). A longitudinal study of burnout. Children and Youth Services Review, 8(2), 161-173.

Walkiewicz, M., Tartas, M., Majkowicz, M. y Budzinski, W. (2012). Academic achievement, depression and anxiety during medical education predict the styles of success in a medical career: a 10-year longitudinal study. Med Teach, 34(9), 611-619. doi: 10.3109/0142159X.2012.687478.

Wang, M.-T., Chow, A., Hofkens, T. y Salmela-Aro, K. (2015). The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological development: Findings from Finnish adolescents. Learning and Instruction, 36, 57–65. doi:/10.1016/j. learninstruc.2014.11.004

Yan, C. E. y Tang, S. C. (2003). The role of individual, interpersonal and organizational factors in mitigating burnout among elderly Chinese volunteers. International Journal of Geriatric Psychiatry, 18, 795-802.

Ying, L., Wang, Y., Lin, C. y Chen, C. (2016). Trait resilience moderated the relationships between PTG and adolescent academic burnout in a post-disaster context. Personality and Individual Differences, 90, 108–112. doi:10.1016/j.paid.2015.10.048

Young, C., Fang, D., Golshan, S., Moutier, C., y Zisook, S. (2012). Burnout in premedical undergraduate students. Academic Psychiatry, 36(1), 11-16. doi:10.1176/appi.ap.10080125

Yussuf, AD., Issa, BA., Ajiboye, PO. y Buhari, OI. (2013). The correlates of stress, coping styles and psychiatric morbidity in the first year of medical education at a Nigerian University. Afr J Psychiatry (Johannesbg), 16(3), 206-215. doi: 10.4314/ajpsy. v16i3.28

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |