Abstract
Today more than ever, a plural and global society needs an open and flexible University in line with changes and social needs, compounded by the current economic crisis. In this paper, we reflect on the way and the meaning of university in order to University Social Responsibility (USR). We start from a theoretical approach of the concept and in a second section, we show the results of an investigation that was part of doctoral thesis. The case study conducted, analyzed the correlation that existed between compulsory attendance and submission of assignments, and performance academic students. Subsequently, this study relate to the principles proposed by the RSU, as can be falling into an incoherence and social injustice, to enforce school attendance as an indispensable factor for evaluation. An Institutional Analysis and propose a joint methodology as a possibility to listen to the voices of the stakeholders.
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Argandoña, A. (1998). La teoría de los stakeholders y el bien común. IESE.
Barona, E.G. (2003). Análisis pormenorizado de los grados de Burnout y afrontamiento del estrés docente en profesorado universitario. Anales de psicología, 19(1), 145-158.
Ceacero, D.C., e Ion, G. (2011). Dilemas en el gobierno de las universidades españolas: autonomía, estructura, participación y desconcentración. Revista de Educación, (355), 161-183.
De la Cruz, M.C. (2011) La clave de la responsabilidad social de las universidades está en la respuesta no en la pregunta: ¿Al servicio de quién se pone el bien público que promueven? En Educación superior para todos. IESALC. Unesco
Díaz, C.R.P., Bedón, M.S.B., Tovar, J.R.A., Pisco, M.C.A., y Rosales, R.E.H. (2005). El síndrome del” quemado” por estrés laboral asistencial en grupos de docentes universitarios. Revista de investigación en psicología, 8(2), 87-112.
D.O. de la Unión Europea (2004). Educación y Formación 2010. Urgen las reformas para coronar con éxito la estrategia de Lisboa. Informe intermedio conjunto del Consejo y la Comisión sobre la ejecución del programa de trabajo detallado relativo al seguimiento de los objetivos de los sistemas de educación y formación en Europa.
Gaete-Quezada, R.A. (2010). Discursos de responsabilidad social universitaria: el caso de las universidades de la macro zona norte de Chile pertenecientes al Consejo de Rectores. Perfiles educativos, 32(128), 27-54.
Gasca-Pliego, E., y Olvera-García, J.C. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia, 18(56), 37-
58. Recuperado el 1 de noviembre de 2015, de http://www.scielo.org.mx/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1405- 14352011000200002&lng=es&tlng=es.
González, S.T., y Domínguez, J.F.P. (2009). El trabajador universitario: entre el malestar y la lucha. Educ. Soc, 30(107), 373-87.
Healey, M. (2009): ¿Qué es el branding? Barcelona, Gustavo Gili.
Heydrich, B., y de Miguel, J. (2004). La Universidad española en un mundo globalizado: los resultados. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 105(1), 133-191.
Larrán-Jorge, M., y Andrades-Peña, F. J. (2014). Una aproximación conceptual a la responsabilidad social universitaria desde un enfoque gerencial: La teoría de los stakeholders. Capítulo de libro publicado en “La gestión de la RSE: Enfoques interdisciplinarios”, editado por José Luis Abreu.
Larrán-Jorge, M., y Andrades-Peña, F. J. (2015). Análisis de la responsabilidad social universitaria desde diferentes enfoques teóricos. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(15), 91-107.
Mairal, J.B. (2010). Emociones negativas en el profesorado universitario: burnout, estrés laboral y mobbing. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 9(1), 85-100.
Quezada, R.A.G. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la educación superior: el caso de España. Revista de Educación, (355), 109-133.
Rodríguez-Izquierdo, J.M. (2012) Modelos e instrumentos de calidad y buenas prácticas para la mejora de empresas e instituciones. Material docente Curso de verano de Tetuán. Julio 2012.
Sánchez, M.C. (2007). Educaweb.com Monográfico. Estrés laboral en el sector educativo. El estrés docente, un grave problema para la enseñanza, 139.
Sancho, M.M., y Rodríguez-Izquierdo, J.M. (2013). Responsabilidad social universitaria: Marco general y experiencias en la Universidad de Cádiz. En Reflexiones y experiencias sobre la gestión en la Universidad [Recurso electrónico] (p. 299). Servicio de Publicaciones.
Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
Vallaeys, F., De la Cruz, C. y Sasia, P.M. (2009). Responsabilidad social universitaria: manual de primeros pasos. Inter-American Development Bank.
Vallaeys, F., (s.a.) Breve marco teórico de responsabilidad social universitaria. Recuperado el 1 de noviembre de 2015, de rsuniversitaria.org/ w e b / i m a g e s / B r e v e M a r c o T e o d e l a ResponsabilidadsocialUniv.pdf
Vargas-Vergara, M. (2011). Espacio europeo de educación superior: Análisis de una experiencia. Tesis doctoral. Recuperado el 1 de noviembre de 2015, de http://rodin. uca.es/xmlui/handle/10498/15960
Vargas-Vergara, M. (2013). Réquiem por la Universidad. Aularia: Revista Digital de Comunicación, 2(2), 355.