Abstract
Objective. The purpose of the research was to characterize the pedagogical practices of teachers in the period of confinement and suspension of face-to-face activities in the intercultural educational context. Method. For this, a research with a qualitative approach and ethnographic method was developed, using interviews and participant observation as research techniques. Seven schoolteachers were considered as key informants, who serve an indigenous population in the Department of La Guajira, Colombia. Results. The areas in which relevant findings were made were related to the identification of eight aspects related to pedagogical practices, namely: vision of the pandemic situation; characterization of the family context and the context-educational system; characterization of the Teacher from her personal and professional condition; characterization of the students, the strategies/and the doing; and evaluation. Conclusions. From them, it is evident that the conditions of access and use of Information and Communication Technologies emerge as a significant component of educational processes, placing members of ethnic groups that have limitations in a position of vulnerability. in them.
Keywords:
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Alarcón Puentes, J., Fernández Soto, Z. y Leal Jerez, M. (2020) La interculturalidad y el reconocimiento de los múltiples otros en la convivencia educativa. Boletín Antropológico. Año 38. Julio - diciembre 2020, N° 100. Universidad de Los Andes, Museo Arqueológico. pp. 458-484. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/47184
Arroyo Ortega, A. (2016) Pedagogías decoloniales y la interculturalidad: perspectivas situadas. En Interculturalidad y educación desde el Sur. Contextos, experiencias y voces. María Verónica Di Caudo, Daniel Llanos Erazo y María Camila Ospina Alvarado (Coordinadores). Editorial Universitaria Abya-Yala. Pp. 47- 66. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20161004101819/Interculturalidad_y_educacion.pdf
Bartolomé-Pina, A. (2020). Cambios educativos en tiempos de pandemia. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 13 - 16. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3155
Carrillo Sierra, S., Forgiony Santos, J., Rivera Porras, D., Bonilla Cruz, N., Montanchez Torres, M. y Alarcón Carvajal, M. (2018) Prácticas Pedagógicas frente a la Educación Inclusiva desde la perspectiva del Docente. Revista Espacios. Vol. 39, No.17 (2018) pp. http://hdl.handle.net/20.500.12442/2167
Castillo Guzmán, E.; Hernández Bernal, E.; Rojas Martínez, A. (2005) Los etnoeducadores: esos nuevos sujetos de la educación colombiana. Revista Colombiana de Educación, núm. 48, enero-junio, 2005, pp. 38-54. Universidad Pedagógica Nacional. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/7716
Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F. y Vergara Parra, A. (2018) Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL)
Cotán, A. (2020). El método etnográfico como construcción de conocimiento: un análisis descriptivo sobre su uso y conceptualización en ciencias sociales. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 83-103. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241
Gasché, J. (2010). De hablar de la educación intercultural a hacerla. En Mundo Amazónico. Vol. 1 (2010): enero-diciembre. https://revistas.unal.edu.co/index.php/imanimundo/article/view/9414/13865
Hecht, A., Enriz, N y García Palacios, M. (2020) Reflexiones acerca del impacto de la pandemia de COVID-19 en la educación de los pueblos indígenas de Argentina (NEA). Desidades número 28. ano/año 8. out/oct - dez/dic 2020. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/desi/n28/n28a04.pdf
Parra, E. B. (2014). La investigación en el proceso de investigación docente. Entretemas, (5), 52-73. http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/entretemas/article/view/1063
Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1), 1502. https://rodin.uca.es/xmlui/handle/10498/23914
Walsh, C. (2005). La interculturalidad en la educación. UNICEF y Gobierno del Perú. Consultado el 22 de marzo de 2018 en: https://www.unicef.org/peru/_files/Publicaciones/Educacionbasica/perueducacion_interculturalidad.pdf
Walsh, C. (2007) Interculturalidad y Colonialidad del Poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. En Santiago Castro-Gómez y Ramón Grosfoguel (compiladores). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores. Pp. 47-62.