How to Cite
Meléndez Monroy Y., Salgado Rubio N., Correa Rojas C., & Rico-Carmona A. T. (2016). Non-academic factors related to school discourse in young people of colombian educational institutions. Búsqueda, 3(17), 214-225. https://doi.org/10.21892/01239813.290

Abstract

This study aims to determine the socioeconomic, family and personal factors related to school dropout in youngsters from 6th to 11th grade, belonging to the publics educational institutions La Union and Nueva Esperanza, from 2014 to 2015. Quantitative and descriptive approaches were used for the collection of information on the questionnaire “Socio-family and personal factors” (FSP), which was applied to a sample of 83 young people. In the results, it was found that the main cause of school dropout is the economic factor, which led them to enter the labor fields of agriculture, masonry, commerce, various trades and sales. As for the family factor, a high percentage of single-parent families living with one of their parents, especially with the mother, is identified. At the personal level, a high percentage of young people with demotivation were found, caused by the socioeconomic situation, the distance from the educational institution and the need to work to meet their basic needs.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

¿Qué se está haciendo por los jóvenes de Sincelejo? (22 de junio 2014). El Meridiano de Sucre, p. 1. Recuperado de http://www.elmeridianodesucre.com. co/barrios/item/42058-que-se-esta-haciendo-por-los-jovenes-de-sincelejo.

Abril, E., Román, R., Cubillas, M., & Moreno, Í. (2008) ¿Deserción o autoexclusión? Un análisis de las causas de abandono escolar en estudiantes de educación media superior en Sonora, México. Revista electrónica de investigación educativa, 10(1), 1-16. Recuperado en 29 de octubre de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1607- 40412008000100007&lng=es&tlng=es.

Arciniegas, J, Herazo, L, Banquez, M, y Polo, W. (2013). Factores asociados a la deserción escolar de estudiantes matriculados en la institución educativa Luis Patrón Rosano, residentes en la zona rural de Tolú (trabajo de grado, especialización en investigación aplicada a la educación). Corporación Universitaria del Caribe - CECAR. Sincelejo.

Benito, J. (2010). Educación y exclusión social. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 17- 24. Recuperado de http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=27419173002

Caro, M, Barrios, L, y Rodríguez, M. (2009). Incidencia de los factores familiares, socioeconómicos e institucionales en la deserción escolar en la Institución Educativa Académica y Técnica en gestión empresarial Diógenes A. Arrieta, del municipio de San Juan Nepomuceno durante los años 2007- 2008 (Trabajo de grado, especialización en investigación aplicada a la educación). Corporación Universitaria del Caribe - CECAR. San Juan Nepomuceno.
Contreras, V, y Torres, N. (2014). Factores que inciden en la deserción escolar en el colegio María Montessori grado 2° de la ciudad de Cartagena (Trabajo de grado). Corporación Universitaria del Caribe - CECAR. Cartagena.

Espínola, V. y Claro, J. (2010). Estrategias de prevención de la deserción en la educación secundaria: perspectiva latinoamericana. Revista de Educación, número extraordinario, 257- 280.

Espinoza, O., González, L E., Castillo, D., Loyola, J. (2012). Factores familiares asociados a la deserción escolar en Chile. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XVIII, 136-150. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=28022785010

Espinoza-Díaz, Ó; Castillo-Guajardo, D; González, L E; Loyola-Campos, J; Cruz- Grau, E S; (2014). Deserción escolar en Chile: un estudio de caso en relación con factores intraescolares. Educación y Educadores, 17, 32-50. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=83430693003

Estrada, M. (2015). Las jóvenes que desertan de la educación media: Virajes y puntos de no retorno/Young girls who drop out of school: Shifts and points of no return/As jovens que abandonam o ensino médio: Rupturas e pontos de não retorno. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 995-1008. Retrieved from http:// search.proquest.com.ezproxy.cecar. edu.co:8080/docview/1708884517?acc ountid=34487

Guerra Morales, E. d. J., & Sánchez Noguera, J. (2014). Evaluación del impacto del proyecto de modernización para el control de la deserción escolar en la institución educativa José Ignacio López de Sincelejo, Sucre (Colombia).

Hernández, M; Osorio, I; (2011). Prevalencia de deserción escolar en embarazadas adolescentes de instituciones educativas oficiales del Valle del Cauca, Colombia, 2006. Colombia Médica, 42, 303-308. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28322503006

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México D.F. McGRAW-HILL / Interamericana Editores, S.A. DE C.V.

Jiménez, A. (2011). La tardía instalación de la teoría del desarrollo cognitivo de Jean Piaget en Colombia, 1968 - 2006. Revista Colombiana de Educación, (60), 123-140.

Toscano, L. (01 DE JUNIO DE 2016). Iglesia insta a las autoridades mirar a la zona sur. El Heraldo. Recuperado de http://www.elheraldo.co/sucre/iglesia-insta-las-autoridades-mirar-la-zona-sur-263941

León, A. (2007). Qué es la educación. Educere, 11(39), 595-604.

Manzano López, D. J., & Ramírez Zambrano, J. R. (2012). Interrelación entre la deserción escolar y las condiciones socioeconómicas de las familias: el caso de la ciudad de Cúcuta (Colombia). Economía del Caribe, (10).

Moreira-Mora, T. E. (2007). Perfil sociodemográfico y académico de estudiantes en deserción del sistema educativo. Actualidades en psicología, 21(108), 145-165.

Molina, M., Ferrada, C., Pérez, R., Cid, L., Casanueva, V., & García, A. (2004). Embarazo en la adolescencia y su relación con la deserción escolar. Revista médica de Chile, 132(1), 65-70. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872004000100010
Pedraza, A., & Ribero, R. (2006). El trabajo infantil y juvenil en Colombia y algunas de sus consecuencias claves. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(1), 177-216. Retrieved October 29, 2016, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2006000100008&lng=en&tlng=es.

Rodríguez Villar, H. I., & Martínez Rocero, M. Y. (2016). Factores que inciden en la deserción escolar en el INEM José Eustasio Rivera de Leticia.

Román C., M; (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: Una mirada en conjunto. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11, 33-59. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55127024002

Trejos, Á., Barrera, M., Carvajal., P. (2011). Factores asociados a la permanencia y a la deserción escolar en el departamento de Risaralda 2010. Scientia et technica, 71-76.

Van Dijk, S. (2012). La política pública para abatir el abandono escolar y las voces de los niños, sus tutores y sus maestros. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(52), 115-139. Recuperado en 29 de octubre de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000100006&lng=es&tlng=es.

Zambrano, J. R. R., & López, D. J. M. (2012). Interrelación entre la deserción escolar y las condiciones socioeconómicas de las familias: El caso de la ciudad de Cúcuta. Revista de Economía del Caribe, 1.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |