Abstract
Objective: Strengthen critical reading skills in high school students, belonging to a public institution in Colombia, through a techno-pedagogical strategy mediated by a mobile application. Method: The research was structured based on the quantitative approach, pre-experimental type and pre-test/post-test investigative design with a single group. The study sample was 16 tenth grade students, to whom two instruments were applied; in the pretest phase it was the Saber 11th Critical Reading Test Question Booklet, an instrument validated and used by the ICFES; In the post-test phase, the Critical Reading Test for 10th grade students from the Ministry of National Education of Colombia (2022) was used to evaluate said competence after implementing the strategy. Results: Among the main results, it was found that, in the pretest phase, the students presented insufficient reading levels; and in the post-test phase they reached satisfactory and advanced reading levels. Conclusions: After the validation of the hypotheses, it is concluded that there is statistically significant evidence that the implementation of the techno-pedagogical strategy did contribute to improving the reading levels of the students.
Keywords:
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Arcos, M., García, M., Laverde, M., y Fresneda, M. (2023). Fortalecimiento de las competencias de Lectura Crítica en estudiantes de grado decimo de la Institución Ciudadela Educativa del Magdalena Medio, a través de la implementación de la secuencia didáctica “Sacha Kausai” diseñada en Exelearning. [Tesis de maestría, Universidad de Cartagena]. Repositorio Institucional UdeC. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/17394
Bautista, A. (2020). The Use of Technological Tools to Strengthen the English Reading Comprehension Process in Nine Graders in Harold Eder High School, in Palmira. [Tesis de maestría, Universidad ICESI]. Biblioteca Digital ICESI. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/85960/1/bautista_technological_tools_2020.pdf
Buelvas, L., Zabala, C., Aguilar, H., y Roys, N. (2017). Las tic: estrategia para el fortalecimiento de la comprensión e interpretación textual. Revista Encuentros, 15, 175-188. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6068650
Castillo, F., y Pérez, N. (2017). Reflexiones sobre Lectura Crítica como una necesidad más allá del ambiente escolar. Educación y Ciencia, (20), 169-188. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2460/1/PPS_1079_Reflexiones_sobre_Lectura_critica.pdf
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la Lectura contemporánea. Anagrama
Cassany, D. (2017). Aproximaciones a la Lectura Crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, (32), 113-132. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7275
Ferreiro, V. (2019). La Comprensión Lectora en primaria a través de las TIC. [Tesis de maestría, Universidad de la Laguna]. RIULL. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/14575/La%20comprension%20lectora%20en%20Primaria%20a%20traves%20de%20las%20TIC.pdf?sequence=1
GNU. (2022). Pautas para distribuciones de sistema libres (GNU FSDG). https://www.gnu.org/distros/free-system-distribution-guidelines.es.html
Herazo, L. (2022). ¿Qué es una aplicación móvil? https://anincubator.com/que-es-una-aplicacion-movil/
Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2017). Marco de referencia preliminar para competencia lectora PISA 2018. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/237489/Marco%20de%20referencia%20preliminar%20para%20competencia%20lectora%20pisa%202018.pdf
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2018). Cuadernillo de preguntas Saber 11°. Prueba de Lectura Crítica. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1150353/Cuadernillo+de+preguntas+Saber-11-Lectura-critica.pdf/466ce032-0e1e-98c4-05ed-1b4edd348549
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2020a). Saber 11°. Niveles de desempeño de la Prueba de Lectura Crítica. Ministerio de
Educación Nacional de Colombia. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1500084/Niveles+de+desempeno+prueba+de+Lectura-critica.pdf/df82fe14-bbb5-225d-e5d2-ff807c047488
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2020b). Informe nacional de resultados del Examen Saber 11º 2019. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1711757/Informe+nacional+de+resultados+Saber+11-2019.pdf/01cca382-1f24-aefd-a3ef-0d04d2e6108d?version=1.0&t=1608776793757
Marín, M., y Gómez, D. (2015). La Lectura Crítica: un camino para desarrollar habilidades del pensamiento. [Tesis de pregrado, Universidad Libre]. Repositorio Institucional Unilibre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/8441/TESIS%20FINAL%20.pdf?sequence=1
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Lectura Crítica. Cuadernillo 1 para grado 10°.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). Programmed for international student assessment (PISA). Results from PISA 2018. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf
Osorio, E. (2019). Uso del software educativo y la Comprensión Lectora en estudiantes de grado noveno - Cundinamarca, Colombia, 2019. [Tesis de maestría, Universidad Privada Norbert Wiener]. Repositorio Digital UWIENER. http://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/123456789/3521
Quiroz, A. (29 de junio de 2022). ¿Qué es una aplicación móvil y para qué sirve? https://www.b2chat.io/blog/marketing/aplicacion-movil-que-para-que-sirve/
Posada, F. (2019). Creando aplicaciones para móviles Android con MIT App Inventor 2. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado y Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. https://intef.es/wp-content/uploads/2019/03/MIT-App-Inventor-2.pdf
Restrepo, M., Restrepo, S., y Santamaría, S. (2016). Mejoramiento de la Comprensión Lectora a través del recurso didáctico de la imagen icónica. [Tesis de especialización, Fundación Universitaria los Libertadores]. Academicus Repositorio. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/774/RestrepoGonz%C3%A1lezMar%C3%ADaCristina.pdf?sequence=2&isAllowed=y#:~:text=Los%20recursos%20ic%C3%B3nicos%2C%20como%20las,art%C3%ADstico%20de%20expresi%C3%B3n%20y%20comunicaci%C3%B3n
Sánchez, M., Pérez, J., y Pérez, M. (2020). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación y la comprensión lectora: tendencias. Conrado, 16(72), 376-386. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000100376&script=sci_arttext&tlng=en