How to Cite
Arteta M. L. (2022). Analysis of scientific publications on inclusive education in Colombia. Búsqueda, 9(1), e600. https://doi.org/10.21892/01239813.600

Abstract

Objective: to analyze the evolution of scientific publications on the topic of inclusive education in Colombia. Method: quantitative, descriptive, bibliometric type under the PRISMA method; a 10-year research period (2011-2021) was used, making use of the REDIB open access database, using a search equation with its respective Booleans. The analysis yielded a total of 42 publications after filtering. Results: There is no homogeneity in the research on inclusive education and this hinders the consolidation of the processes. Likewise, most of the articles reflect descriptive inquiries, which indicates that there is no intervention and/or transformation. Conclusions: Finally, the topic concentrates on inclusion due to various disabilities, but little is done on ethnic, racial and economic diversity, among others, which are part of Colombia’s sociodiversity.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Acuña, L., Cabrera, V., & Suárez, A. (2016). Necesidades en la educación de hijos e hijas con discapacidad intelectual según la percepción de sus cuidadores. Criterios, 23. http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/Criterios/article/view/1798

Aguiar, G., Demothenes, Y., & Campos, I. (2020). La participación familiar en la inclusión socioeducativa de los educandos con necesidades educativas especiales. Mendive, Revista de Educación. 120-133. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000100120&lng=es

Barreiro, S. (2021). La Educación Inclusiva en instituciones de básica secundaria del municipio de Malambo- Atlántico, Colombia. Cedotic, 6(1). http://dx.doi.org/10.15648/cedotic.1.2021.2853

Beltrán, Y., Martínez, Y., & Torrado, O. (2015). Creación de una comunidad de aprendizaje: una experiencia de educación inclusiva en Colombia. Encuentros, 13(2). http://dx.doi.org/10.15665/re.v13i2.498

Bonilla, M., & Jaimes, S. (2017). Parches, pandillas y sistema educativo en Bucaramanga: El reto de la inclusión. Eleuthera, 17. http://eleuthera.ucaldas.edu.co/downloads/Eleuthera17_3.pdf

Brogna, P. (2009). La representación de la discapacidad: la vigencia del pasado en las estructuras sociales presentes. En P. Brogna, Visiones y revisiones de la discapacidad (págs. 157-188). México: Fondo de Cultura Económica.

Brown, S. (2014). Medios de acceso y comunicación para personas sordas en la universidad ECCI - UNIECCI. TECCIENCIA, 9(Especial). https://revistas.ecci.edu.co/index.php/TECCIENCIA/article/view/146

Buelvas, D. (2021). Reflexiones y desafíos: El caso de la etnoeducación en los territorios ancestrales del pueblo Zenú en Córdoba. Redipe, 10(1). http://dx.doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1189

Camargo, A. (2018). Breve reseña histórica de la inclusión en Colombia. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 4(4), 181-187.

Cano, J., Ricardo, C., & Del Pozo, F. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: Un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla. Colombia). Encuentros, 14(2). http://dx.doi.org/10.15665/re.v14i2.734

Castellanos, C., Gutiérrez, A., & Castellano, J. (2018). Actitudes hacia la discapacidad en educación superior. Inclusión & Desarrollo, 5(2). 157-169. http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.5.2.2018.159-174

Celemín, J., & Flórez, R. (2018). Percepciones sobre factores que inciden en los resultados de las pruebas Saber 11 de la población sorda. Una mirada desde tres instituciones educativas de Bogotá D.C., Colombia. Revista de la Facultad de Medicina, 66(3). http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v66n3.61038

Cobos, A., & Moreno, M. (2014). Educación superior y discapacidad: Análisis desde la experiencia de algunas universidades colombianas. Revista Española de Discapacidad, 2(2). https://www.cedd.net/redis/index.php/redis/article/view/130

Constitución Política de Colombia. (07 de julio de 1991). Artículo 5. Gaceta Asamblea Constituyente de 1991. Bogotá, Colombia. Obtenido de http://www.secretariasenado.gov.co/index.php/constitucion-politica

Córdoba, L., Muriel, I., & Enciso, J. (2021). Representaciones sociales de la discapacidad en una comunidad universitaria de Ibagué, Colombia, mediante las redes de asociaciones. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 12(1). http://dx.doi.org/10.21501/22161201.3364

Cruz, M. (2019). Lineamientos de educación inclusiva para estudiantes con discapacidad en la educación superior colombiana. Revista latinoamericana en discapacidad, sociedad y derechos humanos, 3(1). http://redcdpd.net/revista/index.php/revista/article/view/147

De Haro, R., Anaiz, P., & Núñez, C. (2020). Competencias docentes en Educación Infantil e inclusión educativa: Diseño y validación de un cuestionario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1). http://dx.doi.org/10.6018/reifop.407111

Díaz, A., Bravo, C., & Delgado, G. (2020). Educación inclusiva en contexto: Reflexiones sobre la implementación del Decreto 1421 del 2017. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 22(34). 265-289. http://dx.doi.org/10.19053/01227238.9823

Doria, D., & Manjarrés, M. (2020). Educación inclusiva: Programa de sensibilización en una institución educativa de Sincelejo-Sucre. RHS revista humanismo y sociedad, 8(1). http://dx.doi.org/10.22209/rhs.v8n1a01
Ferreira, O. (2016). Actitud docente y organización escolar para el desarrollo de prácticas educativas inclusivas. Caso: Institución Madre Bernarda. Boletín Redipe, 5(11).

Flores, I. (2016). Los vínculos en la Educación Inclusiva: el caso del Colegio República Bolivariana De Venezuela IED Bogotá-Colombia. Tesis de doctorado no publicada, Universidad de Manizales, Manizalez. Obtenido de http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/co/co-001/index/assoc/D11697.dir/IrmaAliciaFloresHinojos.pdf

Gómez, L. (2011). Hacia una cultura de la diversidad. Plumilla Educativa, 8(2), 200–212. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.8.493.2011

Gómez, S., Muñoz, J., Rengifo, M., & Restrepo, P. (2015). Miradas de los estudiantes frente a la diversidad social: Apuestas a la consolidación de una escuela que se despoje de estratos. Plumilla Educativa, 16(2). http://dx.doi.org/10.30554/plumillaedu.16.1603.2015

Granja, L. (2021). Inclusión social de la población estudiantil afrodescendiente: Experiencia de un colectivo de estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (Maracaibo), 27(2). http://dx.doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35909

Gutiérrez, M., & Martínez, L. (2020). Representaciones sociales de docentes sobre la inclusión del estudiantado con discapacidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22. http://dx.doi.org/10.24320/redie.2020.22.e13.2260

Henao, J. (2019). Diseño Curricular para la atención educativa de jóvenes con talentos y con Capacidades Excepcionales en Instituciones Inclusivas. Revista Cedotic, 4(1). 41-73. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/2162

Hernández, A., & Oviedo, M. D. P. (2019). La educación inclusiva para el colectivo docente es un reto que se asume en soledad. Logos Ciencia & Tecnología, 11(2). http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v11i2.832

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. ed.). México: Mc Graw Hill.

Juárez, J., Comboni, S., & Garnique, F. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos, 23(62), 41-83.

Laiton, E., Gómez, S., Sarmiento, R., & Mejía, C. (2017). Competencia de Prácticas Inclusivas: Las TIC y la Educación inclusiva en el desarrollo profesional docente. Sofia - sophia, 13(2). http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.502

Loor, M., Lara, F., Loor, T., & Nogales, S. (2020). Formación del profesorado y educación inclusiva: Una experiencia en Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador. RECUS. Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 5(2), 40-45. https://doi.org/10.33936/recus.v5i2.1950

Martínez, A. (2018). Diseño metodológico para medir la inclusión social en la educación superior colombiana: Estudio de caso de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 13(2). 688-713. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475

Moliner, O., Yazzo, M., Niclot, D., & Philippot, T. (2019). Universidad inclusiva: Percepciones de los responsables de los servicios de apoyo a las personas con discapacidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21. http://dx.doi.org/10.24320/redie.2019.21.e20.1972

Muñoz, J. (02 de marzo de 2017). Obtenido de Antecedentes de la educación inclusiva-educación especial: https://www.youtube.com/watch?v=azs49bQ-_Do

Muñoz, P., Sarria, J., García, R., & Aguaded, I. (2021). Educomunicación inclusiva y discapacidad en la Región Andina: Revisión cualitativa de avances y logros. Revista Complutense de Educación, 32(1). http://dx.doi.org/10.5209/rced.68017

Ordóñez, M., Muñoz, M., Mondrogón, E., & Restrepo, P. (2015). Semánticas de la Diversidad Social: Tensiones prácticas y discursivas entre las diferencias y la desigualdad en las voces de los niños y las niñas. Plumilla Educativa, 15(1). http://dx.doi.org/10.30554/plumillaedu.15.848.2015

Ortiz, L. M., & Betancourt, C. (2020). Evaluación del Programa de Aceleración del Aprendizaje: Una apreciación estratégica hacia la educación inclusiva en el posconflicto. Praxis & Saber, 11(25). http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.8207

Oviedo, M., & Hernández, A. (2020). Universidad y discapacidad: “La estrategia básica es la perseverancia”. Revista Colombiana de Educación, 79. http://dx.doi.org/10.17227/rce.num79-9618

Pérez, G., Celis, D., & Paternina, A. (2019). Sistema de Inclusión Universitario, caracterización población universitaria. SIUP. Bistua, 17(2). 49-59. http://dx.doi.org/10.24054/bistua.v17i2.235

Polania, J., Benavides, C., Lozano, J., Cruz, D., & Parra, S. (2021). Condiciones de la Gestión Escolar en el proceso de Inclusión en institución educativa de Neiva. Paideia surcolombiana. http://dx.doi.org/10.25054/01240307.2433

Proenza, J., & Acosta, G. (2017). The inclusive education for deaf students in the Iberian-American University Corporation of Colombia. Luz, XVI(1). http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/791

Quintanilla, L., & Moreno, M. (2015). Análisis de conceptos nucleares que fundamentan la normatividad de la educación inclusiva en Colombia. Revista colombiana de rehabilitación, 14. http://dx.doi.org/10.30788/RevColReh.v14.n1.2015.22

Quintero, J. (2019). El Quehacer en Educación Inclusiva de un Grupo de Fonoaudiólogos Colombianos. Areté, 19(1). http://dx.doi.org/10.33881/1657-2513.art.19105

Quintero, J., & Montoya, J. (2018). Percepciones de un grupo de fonoaudiólogos colombianos sobre su rol profesional en la educación inclusiva. Revista colombiana de rehabilitación, 17(1). http://dx.doi.org/10.30788/RevColReh.v17.n1.2018.301

Quintero, J., & Osorio, M. (2018). Discapacidad, diversidad e inclusión: Concepciones de fonoaudiólogos que trabajan en educación inclusiva. Facultad Nacional de Salud Pública, 36(3). http://dx.doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v36n3a06

Ramírez, W. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica(30), 211-230. https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6195

Rodríguez, D., Londoño, Y. & Jaramillo, S. (2020). Estudio de accesibilidad de personas discapacitadas o con movilidad reducida al medio físico y virtual de Instituciones de Educación Superior en Colombia. Revista de Educación Inclusiva, 13(1). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/486

Saénz, M., Jiménez, D., & Ruiz, E. (2018). Aprendizaje Cooperativo. Horizontes pedagógicos, 20(2). http://dx.doi.org/10.33881/0123-8264.hop.20201

Tovar, M. (2021). Educación en derechos humanos y educación inclusiva. Inclusión & Desarrollo, 8(1). http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.8.1.2021.48-68

UNESCO. (201/). Guía para asegurar la inclusión . Obtenido de UNESCO. Biblioteca Digital: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

UNESCO. (2021). Hacia la inclusión en la educación:Situación, tendencias y desafíos. Paris, Francia: UNESCO. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375748

Velásquez, Y., Quiceno, E., & Tamayo, W. (2016). Construcción de planeaciones pedagógicas para la educación inclusiva. Actualidades Investigativas en Educación, 16(3). http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i3.26113

Zambrano, R., Córdoba, V., & Arboleda, C. (2012). Percepciones de la inclusión escolar en estudiantes de educación secundaria. Pensando Psicología, 8(15). https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/66

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |