Abstract
When we are referring to Social Work, it seems that it's only related to social services, from the standpoint of solving the problems of society. However, the Social Worker's role is to accompany people in times of change, promoting and contributing to the development of their Social Welfare. Therefore, the Social Work Company (SWC) is another area of the Social Work profession, still in process of development, as the training provided in universities is still mainly linked to social services. This research begins considering the hypothesis that the figure of the Social Worker has an important place in the HR department in companies, where it can develop its exercise as a professional expert on the social field, devoted to Occupational Welfare. This principle has as its general objective to give visibility to the figure of the SWC, favoring that Social Work professionals and students know the figure mentioned. The specific objectives are to determine the role played by the SWC, what their situation is and investigate how they exert their function. This research has a qualitative methodology, descriptive and applied nature, where the technique of in-depth interview is used; specifically focused interview. The results of the study indicate that SWC professionals promote workplace wellness; preventing labor disputes, reporting and focusing on resources that promote life balance, offering support to personal changes that occur in the production phase to retirement. In conclusion after analyzing the results, the working conditions are improved when the company gives the human resources department, a SWC professional.
Licence
References
Alvarado, Mª. (2007). Un nuevo campo de aplicación profesional de Trabajo Social: El Área de Recursos Humanos. El caso de Costa Rica. Recuperado de http://www. binasss.sa.cr/revistas/ts/v31n70/art4.pdf
Barranco, M., Gómez, Mª T., Roquero, F. y Rubí, R. (1989). El Trabajo Social de Empresa potenciador de recursos sociales. II Seminario de Trabajo Social de Empresa. Madrid.
Bernard, M. (1967). El servicio social de la empresa. Barcelona: Instituto Católico de Estudios Sociales.
Carrasco, J. (2009). Empresa y trabajo social, ¿una relación de ida y vuelta? Humanismo y trabajo social, 8, 69-83.
Castillo, A. (2010). El imaginario del trabajo social en las tesinas de fin de estudios 1938- 1983: La evolución del Trabajo Social de empresa. Ed. Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales Escuela Universitaria de Trabajo Social Universidad Complutense de Madrid. (Recuperado en http://eprints.ucm.es/12263/).
DelaCuesta,M.yValor,C.(2003).Responsabilidad social de la empresa: Concepto, medición y desarrollo en España. Boletín económico de ICE, (2755) Recuperado en: http://www. revistasice.info/cachepdf/BICE_2755_07- 19__843B2AFA16833BD45F65BF4833 2D2587.pdf
De Miguel, L. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial en la pequeña y mediana empresa. Guía de Buenas Prácticas. Ed. Ministerios de Industria, Turismo y Comercio.
ERcova (s.f.) Técnico/a en Responsabilidad Social Corporativa de la empresa. Ed: Agrupación de desarrollo Crescova.
Garavito, C. (2008). Responsabilidad Social Empresarial y mercado de trabajo. Revista Economía, Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 61, 81-104.
González, E. (2008). La responsabilidad social corporativa: nuevo ámbito de intervención del trabajo social. Trabajo Social Hoy, 54. Ed. Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Madrid.
Gorostidi, B. y Cebrián, C. (1999). Trabajo Social en pequeñas y medianas empresas.
López, E y Chaparro M.Y. (2006) Competencias laborales del trabajador social vistas desde el mercado laboral. Tabula Rasa, 5.
Marcuellos, C. (2006) Una revisión del Trabajo Social en el mundo de la empresa. Acciones e investigaciones sociales, Extra 1, 457.
Mesén, R. (1998). Trabajo Social y Recursos Humanos. Revista de Trabajo Social, 23 (53), 1052-1060. Ed. Caja Costarricense de Seguro Social Sección de Trabajo Social.
Raya, E. y Caparrós, N. (2013). Trabajo social en las relaciones laborales y la empresa: vías para el emprendimiento. Revista de trabajo y acción social, 52, 338-356. Ed. Colegio Oficial de Diplomadas y Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Málaga.
Relinque, F. y Burgos, E (2008) La Responsabilidad Social Corporativa. Un ámbito profesional propicio para el trabajo social. Comunicación presentada en el VII Congreso estatal de facultades de trabajo social (Recuperado de http://www10. ujaen.es/sites/default/files/users/factra/ Congreso/13.pdf
Rodríguez, A. (2006). Responsabilidad social empresarial, calidad de vida y trabajo social. Trabajadora Social, 10, 165-185. Ed. Universidad Nacional de Colombia.
Rodríguez, E. (2010). Alternativa para el Trabajador Social de Empresa. Miscelánea Camillas, 69(13), 743-760.
Roldán, J. (1990) El Trabajo Social en la empresa. Colectivo de Trabajadores Sociales de Empresa de Madrid. Documentación Social Cáritas, 79, 181-192.
Soto, J.C. (1991) El trabajo social de empresa, un campo en proceso de cambio. Análisis de algunos factores que influyeron en su evolución. Cuadernos del Trabajo Social, 4(5), 241-247. Ed. Universidad Complutense.
Valverde, L. (1990). El Trabajo Social en la Empresa. Revista Ciencias Sociales, 47, 73-80. Ed. Universidad de Costa Rica.