How to Cite
Carriazo Martinez A., Mendoza Y. M., & Meza Cueto L. (2022). Distorsiones cognitivas y rendimiento académico en adolescentes escolarizados en Colombia : Cognitive distortions and academic performance in school adolescents in Colombia. Búsqueda, 9(1), e582. https://doi.org/10.21892/01239813.582

Abstract

The objective of this research was to establish the relationship between cognitive distortions and academic performance in a group of high school students. It was carried out using a methodology based on the quantitative approach, non-experimental design, cross section, with correlational scope and intentional sampling. The instrument applied to the participants was the Automatic Thoughts Inventory and the database provided by the educational institution was used, which contained the academic averages of the students during the first school period. The sample consisted of 105 students with ages ranging between 14 and 17 years. Regarding the data analysis, it was carried out through descriptive statistics by implementing the SPSS program, then the correlational analysis was carried out through the R-Pearson statistical formula. In the results obtained, it was reflected that, in terms of cognitive distortions, the distortions with the highest average were: Fallacy of divine reward, shoulds and selective abstraction. Regarding academic performance, it was identified that 13.3% of the students are located at a low academic performance level and 86.6% basic, which indicates that although the students are located at insufficient performance levels, the majority they process the information obtained adequately without generating distortion of the situations that arise in their context. Finally, it was concluded that there is no significant correlation between cognitive distortions and academic performance, which could be explained by multiple contextual and individual factors.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Aguirre, E. (2015). Distorsiones cognitivas y su influencia en las relaciones afectivas de pareja en adolescentes. [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio PUCESA. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/1173
Álvarez, L., Ayala, N., y Bascuñán, R. (2019). Las distorsiones cognitivas y el riesgo de suicidio en una muestra de adolescentes chilenos y colombianos: un estudio descriptivo-correlacional. Psicogente, 22(41), 1-22. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/3308/4037
Barrios, M., y Frías, M. (2016). Factores que influyen en el desarrollo y rendimiento escolar de los jóvenes de bachillerato. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 63-82. https://www.redalyc.org/pdf/804/80444652005.pdf
Beck, A. (1963). Thinking and depression: I. Idiosyncratic content and cognitive distortions. Archives of General Psychiatry, 9(4), 324–333. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1963.01720160014002
Beck, A., Rush, A., Shaw, B., y Emery, G. (1979). Cognitive Therapy of Depression. Guilford.
Beck, J. (2015). Terapia cognitiva: Conceptos básicos y profundización (A. Ruíz, Trad.). Editorial Gedisa.
Bernal, Y., y Rodríguez, C. (2017). Factores que inciden en el rendimiento escolar de los estudiantes de la educación básica secundaria. [Tesis de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Institucional UCC. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/3369#:~:text=Donde%20a%20partir%20de%20los,incidencia%20en%20el%20desempe%C3%B1o%20escolar.
Camacho, J. (2003). El ABC de la terapia cognitiva. https://www.fundacionforo.com/pdfs/archivo23.pdf
Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de 1994. (8 de febrero de 1994). Ley general de educación: Diario Oficial (41.214) http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html
Congreso de la República de Colombia. Ley 1098 de 2006. (8 de noviembre de 2006). El Código de la Infancia y la Adolescencia. Diario Oficial (46.446) http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1098_2006.html
Congreso de la República de Colombia. Ley 1616 de 2013. (21 de enero de 2013). La ley de salud mental y se dictan otras disposiciones. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1616_2013.html
Cruz, M. (2016). Factores que influyen en el rendimiento académico del estudiante. Escenarios, 5(5), (93-118). http://repositorio.esumer.edu.co/jspui/bitstream/esumer/363/2/Esumer_factores.pdf
Decreto 1290 de 2009. (16 de abril de 2009). Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf
Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. Lyle Stuart.
Epitectus (1980). The colected Works of Eptectus. Little Brown
Figueroa C. (2004). Sistemas de evaluación académica. Editorial Universitaria.
Fondo para las Naciones Unidas para la Infancia. (2002). Adolescencia. Una etapa fundamental. https://books.google.es/books?hl=es&lr=lang_es&id=9ZjGWivzrEUC&oi=fnd&pg=PA1&dq=unicef&ots=jKnaElezCx&sig=YRcFyLyBAVAj123KHYJqxUNMAkY#v=onepage&q=unicef&f=true

González, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. Islas, 45(138), 125-135. http://biblioteca.esucomex.cl/RCA/Los%20paradigmas%20de%20investigaci%C3%B3n%20en%20las%20ciencias%20sociales.pdf
Hernández, R., Fernández, C., y Batista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ª ed.). McGraw-Hill / https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxjb250YWR1cmlhcHVibGljYTk5MDUxMHxneDo0NmMxMTY0NzkxNzliZmYw
Inhelder, B., y Piaget, J. (1958). The growth of logical thinking: From childhood to adolescence. (A. Parsons y S. Milgram, Trans.). Basic Books. https://doi.org/10.1037/10034-000
Jiménez, M. (2000). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad. 24, 21- 48. https://www.researchgate.net/publication/259442484_Competencia_social_intervencion_preventiva_en_la_escuela
Lahuasi, X. (2020). Distorsiones cognitivas en estudiantes de la Unidad de Nivelación de Carrera de Psicopedagogía, en la ciudad de Quito durante el período lectivo 2019-2020. [Tesis de pregrado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Digital UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/20642
Londoño, N., Álvarez, C., López, P., y Posada, S. (2005). Distorsiones cognitivas asociadas al trastorno de ansiedad generalizada. Informes Psicológicos, 7, 123-136. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/694
Maldonado, D. (2013). Relación entre las distorsiones cognitivas y la autoestima en mujeres con experiencia de separación de pareja, consultantes del subcentro de salud de Cumbayá. [Tesis de pregrado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio UPS. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/6025
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (16 de junio de 2016). Mineducación pone en marcha estrategia para mejorar desempeño académico de 370.000 estudiantes de primaria. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-printer-357811.html
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2016). Educación en Colombia. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2022). Ciclo de vida. https://www.minsalud.gov.co/proteccionsocial/Paginas/cicloVida.aspx#:~:text=6%20%2D%2011%20a%C3%B1os)-,Adolescencia%20(12%20%2D%2018%20a%C3%B1os),o%20mas)%20envejecimiento%20y%20vejez
Moyano, M., Furlan, L., y Piemontesi, S. (2011). Análisis factorial exploratorio del inventario de pensamientos automáticos (IPA) [Congreso]. III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XVIII Jornadas de Investigación y VII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-052/928.pdf
Naranjo, K. (2020). Cualidades esenciales de análisis psicométrico del inventario de pensamientos automáticos-distorsiones cognitivas de Ruiz y Lujan, en el pilotaje de los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Paul Dirac de la ciudad de Quito en el año lectivo 2019-2020. [Tesis de pregrado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Digital UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/21782
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2019). Programme for international student assessment (PISA). Results from PISA 2018. Country note Colombia. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf
Preocupante el bajo rendimiento académico. (11 de abril de 2021). El Nuevo Día. http://www.elnuevodia.com.co/nuevodia/especiales/educacion/464576-preocupante-el-bajo-rendimiento-academico
Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en psicología, 23(1), 9-17. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/167
Resolución 44/25 de 1989. (20 de noviembre de 1989). Asamblea General de las Naciones Unidas. Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/crc.aspx
Reyes, Y. (2003). Relación entre el rendimiento académico, la ansiedad ante los exámenes, los rasgos de personalidad, el autoconcepto y la asertividad en estudiantes del primer año de psicología de la UNMSM. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis-UNMSM. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/590
Ruíz, J., y Luján, J. (1991). Inventario de pensamientos automáticos. https://es.scribd.com/document/89666176/Inventario-de-Pensamientos-Automaticos
Ruíz, J. e Imbernon, J. (1996). Sentirse Mejor: Como afrontar los problemas emocionales con la terapia cognitiva. (2ª ed.). https://pdfslide.net/documents/sentirse-mejor-como-afrontar-los-problemas-emocionales-con-terapia-cognitiva-56895cd7b2ce3.html
Suárez, J. (2018). Los pensamientos automáticos y el rendimiento académico de los estudiantes de Enfermería de una Universidad de la Ciudad de Trujillo-2017. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/29497
Vertel, M., Cepeda, J., y Lugo, E. (2014). Análisis multivariado de la calidad educativa en Sucre. Scientia Et Technica, 19(1), 96-105. https://repositorio.unisucre.edu.co/bitstream/handle/001/1002/09%20Art.Scientia%2019%281%29.Vertel.Cepeda.Lugo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zambrano, Z. (2015). Distorsión cognitiva y su incidencia en el rendimiento académico en los estudiantes del octavo año de la Unidad Educativa Los Guayacanes Cantón Quevedo–Provincia de los Ríos–periodo 2015–2016. [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorios Digitales del Ecuador. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/3040/P-UTB-FCJSE-PSICLIN-000009.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zambrano, R. (2016). Relación entre las distorsiones cognitivas de Beck y bajo rendimiento académico. [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. Re-UNIR Repositorio Digital. http://sired.udenar.edu.co/4088/#:~:text=Las%20distorsiones%20cognitivas%20son%20generadas,%3A%20Rotulaci%C3%B3n%2C%20Sobregeneralizaci%C3%B3n%20y%20Catastrofizaci%C3%B3n

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |