Abstract
The main objective of the study was to determine whether differences exist between saccades, auditory discrimination and laterality in children aged 7-11 years without ADHD, and the proposal of an intervention program. A sample of 30 children aged 7 to 11 years, 15 had ADHD and the other 15 was not assessed. Saccades were evaluated by Test KD, auditory discrimination by evaluating the phonological development (PAF) and laterality test by Harris. For statistical analysis, qualitative analysis regarding Chi – square test was used. The results confirmed the existence of significant differences in saccadic movements and auditory discrimination between children with and without ADHD, being able to establish that these differences are related to ADHD, whereas in laterality no significant differences were established between the two groups.
Licence
References
American Psycological Association (2014). DSM-V. Publication of the American Psycological Association. Washington, D.C.
Arco, J. L., Fernández, F. D. y Hinojo, F. J. (2004). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Psicothema, 16 (3), 408-414.
Artigas-Pallarés, J. (2003). El trastorno del déficit de atención con o sin hiperactividad en la consulta del pediatra. Revista pediatría de atención primaria.
Artigas-Pallarés, J. y Narbona, J. (2011). Trastornos del neurodesarrollo. Barcelona: Viguera Editores.
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a inifyling theory of ADHD. Psychological Bullentin, 121: 65-94.
Barkley, R. A. (1998). Attention-Déficit Hyperactivity Disorder. México: Guilford.
Barkley, R. A., Copeland y Sivage (1980). A self control classroom for hyperactive children. Journal of Autism and Developmental Disorders, 1: 75-89.
Bloomerg, H. (2008). Attention deficit disorder and hyperactivity and its development. México: Guilford.
Castellanos, F. X. (2002). Developmental trajectories of brain volumen abnomalities in children and adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder. The Journal of the American Medical Association, 288, 1740-1748.
Corral, A. y Pardo de León, P. (2001). Psicología evolutiva I. Madrid, España: Universidad nacional a distancia.
Dougch (1985). Diccionario de psicología. Barcelona: Hender.
Estalayo, V. (2005). Inteligencia auditiva: técnicas de estimulación prenatal infantil y permanente. Madrid: Biblioteca nueva.
Evans, B., Richaman, J.E, Nicholson, S. B, y Gaines C. S. (1990). A new visual verbal Saccade Test. The developmental Eye Movement test (K-D). J Am Optom Assoc. 61:134.134.
Ferré, J. (2002). Trastornos de la atención y la hiperactividad. Diagnóstico. Madrid: Ediciones Lebrón.
Ferré, J. y Ferré, M. (2010). Déficit de atención e hiperactividad. 100 preguntas. 100 respuestas. Barcelona: Lebrón.
Ferré, J., y Irabau, E. (2002). El desarrollo neurofuncional del niño y sus trastornos. Madrid: Lebón.
Gioia, G.A., Isquith, P.K., Guy, S.C. y Kenworthy, L. (2000). Behavior Rating Inventory of Executive Function. Psychological Assessment Resources. Florida: Lutz.
Gladys, A. (2013). Problemas de aprendizaje: discriminación auditiva. Madrid: Universidad nacional de educación.
Gratch, L. (2000). El trastorno por déficit de atención. Buenos Aires: Panamericana.
Green, C.I. y Chee, K. (2000). El niño muy movido o despistado. Buenos Aires: Panamericana.
Groenewegen, H. L. y Uylings, H. B. M. (2000). Cognition, emotion and autonomic responses: The integrative role of the prefrontal cortex and limbic structures. Progress in Brain Research, 126, 3-28.
Harris, A. J. (1978). Test de dominancia lateral de Harris. Madrid: TEA.
Houghton, S. (1999). Differential patterns of executive function in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder according to gender and subtype. Journal of Child Neurology, 14, 801-805.
Kandel, E. R. (1991). Principles of Neural Science. New York: McGraw.
López-Campo, G. X. (2004). Componentes de las pruebas de memoria y función visoconstruccional en DDA. Tesis de Maestría en Neuropsicología no publicada. Medellín: Universidad de San Buenaventura.
López-Juez, M. (2008). ¿Por qué yo no puedo? Bases biológicas de los problemas de aprendizaje. Madrid: Neocortex.
Mercugliano, M. (1999). What is attention deficit/ hyperactivity disorder? PediatrClin North. Am, 46(5):831-43.
Montañés, F. (2008). Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH). Diario médico.
Mulas, F. (2006). TDAH preescolar: Diagnóstico e intervención terapéutica. Valencia, España: XIV Curso Internacional de Actualización en Neuropediatría y Neuropsicología Infantil.
Orjales, I. y Polaino-Lorente, A. (2001). Programas de Intervención Cognitivo-conductual para niños con Déficit de Atención con Hiperactividad. Madrid: CEPE.
Orjales, V.I. (1998). Déficit de Atención con Hiperactividad. Madrid: CEPE.
Rief, S. (1999). Cómo tratar y enseñar al niño con problemas de atención e hiperactividad. Técnicas, estrategias e intervenciones para el tratamiento de niños con TDA/ TDAH. Madrid: Paidós.
Rodríguez, C., González-Cesto, P., Álvarez, D. y Fernández, M. (2012). Neuropsycoloical analysis of the difficulties in dislexia throug sensory fusión. International Journal of clinical and health psychology, 12, 69-80.
Shallice, T. (2002). Executive function profile of children with attention deficit hyperactivity disorder. Development Neuropsychology, 21, 43-71.
Vallés, A. (1990). Prueba de discriminación auditiva PAF. Madrid: CEPE.
Vergara, C. (2008). El aprendizaje escolar y sus dificultades. Una lectura psicoanalítica. Revista Electrónica de Psicología Social. Poiésis, (16), 01-07.
Zuluaga, J. B. (2011). Evolución en la atención, los estilos cognitivos y el control de la hiperactividad en niños, niñas con diagnóstico de trastorno deficitario de atención con hiperactividad (TDAH), a través de una intervención sobre la atención. Colombia Internacional Journal of Psycological Research.