How to Cite
Polo-Pacheco H.-D.-J., & Ortiz-Záccaro Z. (2019). Web 2.0 tools for strengthening the resolution of arithmetic problems with a verbal statement. Búsqueda, 6(23), 445. https://doi.org/10.21892/01239813.445

Abstract

The general objective of the research work was to determine the incidence of the use of the Web 2.0 tool "Mangus Classroom" for the strengthening of the problem solving competency type PAEV (Arithmetic Problems with Verbal Statement) in students of Basic Primary of Barranquilla. Its methodological orientation was prospective, longitudinal, quasi-experimental, explanatory and with a field modality. The sample was represented by students from 4 ° 01 and 4 ° 02 of the IED La Milagrosa, Fe y Alegría, selected through a convenience sampling. A pre-test-post-test type test was used for data collection. It was concluded that the Experimental Group A (4º01) in the PAEV types showed satisfactory type of competence, so the use of the Web 2.0 tool "Mangus Classroom" is important as a didactic strategy

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

References

Arrieta, J. E. (2013). Las TIC y las matemáticas, avanzando hacia el futuro. Santander, España: Universidad de Cantabria. Recuperado de: http://bit.ly/2VtIuch
Bermejo, V. (1990). El niño y la aritmética. Instrucción y construcción de las primeras nociones aritméticas. Barcelona, España: Paidos
Brousseau, G. (1997). Théorie des situation didactiques et ses applications. Recuperado de: http://bit.ly/2L8SJ1D
Argudin, Y. (2015). Educación basada en competencias. Magistralis, 20, 39-61.
Bustos, A. y Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 163-184.Recuperado de: http://bit.ly/2WdLvKO
Castro, E. (1995). Niveles de comprensión en problemas verbales de comparación multiplicativa. Granada, España: COMARES.
Correa, A., Parra, M., Calderón, L., & Pahuena, D. (2018). Bajo rendimiento académico en el área de matemática de estudiantes del grado tercero del colegio integrado de Cabrera sede C Escuela Rural el Diamante. (Trabajo de grado de Licenciatura). Recuperado de: http://bit.ly/2XVlRuK
Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113.
Graells, P. M. (2013). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3C TIC, 2(1).
Guzmán, A. (2018). Nivel de resolución de problemas aditivos (PAEV) en estudiantes de dos instituciones educativas de San Juan de Lurigancho–2018.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2015). Informe Ejecutivo sobre resultados de Colombia en PISA. Recuperado de: http://bit.ly/2DTTN3v
Mangus Classroom. (2018). Gamificación en la educación. Recuperado de: https://mangus.org/blog/94-gamificacion-en-la-educacion
Marqués, P. (2012). Modelos didácticos de aprendizaje en grupo y aprendizaje colaborativo con TIC. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, (261), 26-29.
Martínez M, J (1995). Importancia de los PAEV de una etapa: algunas indicaciones para su tratamiento en el aula. Revista de Ciencias de la Educación (12), 169-184
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). Documento Orientador. Foro Educativo Nacional: Ciudadanos Matemáticamente Competentes. Recuperado de: http://bit.ly/2WnVBca
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2016). Education in Colombia. Paris, Francia: OCDE
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2016). PISA 2015 resultados claves. Recuperado de: http://bit.ly/2PFOqtc
Ospitaletche, E., & Martínez, V. (2012). La Matemática como idioma y su importancia en la enseñanza y aprendizaje del Cálculo. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 79, 7-16.
Pichardo, I. M. C., & Puente, Á. P. (2012). Innovación Educativa: Uso de las TIC en la enseñanza de la Matemática Básica. EDMETIC, 1(2), 127-144.
Pozo, J. I., Pérez, M. D., Domínguez, J., Gómez, M. A., & Postigo, Y. (1994). La solución de problemas. Madrid: Santillana.
Prado, S., Arregui, E., Martín, A., Fraga, I., Agudo, S., Alvarez-Arregui, E. & Rosal, I. (2017). Envejecer en el umbral del siglo XXI: una sociedad TIC. In Innovación docente y uso de las TIC en eduación: CD-ROM (p. 92). Universidad de Málaga (UMA).
Puig, L., y Cerdán, F. (1988). Problemas aritméticos escolares. Madrid, España: Síntesis
Schmidt, S. y Weiser, W. (1995). Semantic structures of one-step word problems involving multiplication or division. Educational Studies in Mathematics, (28), 55-72.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |