How to Cite
Díaz-Theran K.-M., Martinez-Carazo R., & Lucia-Contreras M. (2019). Academic horizon of the graduates, face-to-face modality of the Caribbean University Corporation “CECAR”. Búsqueda, 6(22), 432. https://doi.org/10.21892/01239813.432

Abstract

Objective. The graduate factor is an axis that takes great importance in the training processes and quality guidelines of higher education institutions (IES), in order to obtain quality accreditation, which is why the graduates are strategic allies for constant interaction with the productive sector and the problems of the environment, making explicit that the intention of this research is to evaluate the academic horizon of the graduates of the Caribbean University Corporation. Methodology. Research with a descriptive quantitative approach, cross-sectional, for the collection of information will use follow-up surveys of graduates and data from the Labor Observatory of Education (OLE), the population is made up of graduates of the face-to-face modality of the Caribbean University Corporation CECAR from 2013 to 2017 with a total of 2524 and a probabilistic stratified sample of 548 graduates of the face-to-face modality programs. Results. It should be noted that 41.1% of CECAR graduates have completed a postgraduate degree, of which 27.7% correspond to specializations, 12.2% to master’s degrees, and 1.1% to doctoral degrees. In addition, 13.2% of CECAR graduates participate in nationally and internationally recognized academic communities in the productive sector. Conclusions. This information contributes to the route for making curricular adjustments to academic programs in response to the needs of the environment and demands of the labor market that contribute to sustainable development, coexistence and peace, as a result of the training of integral professionals with the capacity to transform social and economic reality.

Licence

References

Apunte sobre el término graduado Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-254707.html

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M., Siufi, G., Wagennar, R. (ed). (2004 – 2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en américa latina. Recuperado de http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.php?option=com_docmanyItemid=191ytask=view_categoryycatid=22yorder=dmdate_publishedyascdesc=DESC

Briones, G. (1996). Epistemología de las ciencias sociales. Obtenido de https://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Epistemologia%20de%20las%20ciencias%20sociales.pdf

Buunaaisie, C., Manyara, A., Annett, H., Pájaro, E., Bray, Y., Ige, J., … Evans, D. (2018). Empleabilidad y experiencias profesionales de graduados internacionales de Maestría en Salud Pública: un estudio de métodos mixtos. Public Health, 62-69. doi: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2018.03.032

Corporación Universitaria del Caribe – CECAR, Acuerdo de Junta N° 17 de agosto de 2014.

Gaspar Domingos, A., Capó Pérez, J. R., y Lombillo Rivero, I. (2015). Variables e indicadores para seguimiento de graduados del instituto superior politécnico de Kwansa Sul, Angola. Ciencias Técnicas Agropecuarias, 52-56.

Hernández Sampieri, R., y Mendoza Torres , C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cualitativa, cuantitativa y mixta . Mexico: Mc Graw Hill Educactión.

Jaramillo Quintero, N. Y., Montesino Acosta, K. L., Suárez Tamara, D. C., Vergara Arroyo, V. M., y Martínez Royert, J. C. (Septiembre de 2018). Opinión de los empleadores sobre las competencias de los egresados del programa de enfermería de la Universidad de Sucre frente a los retos cotidianos que enfrentan en el desempeño de sus funciones. Sincelejo: Universidad de Sucre.

Maya Guerra, J. I., y Herrera Herrera, M. E. (2011). Caracterización e impacto de los graduados de la Catolica del Norte Fundación Universitaria. Universidad Católica del Norte, 78-112.

Ministerio de Educación Nacional (2007) Seguimiento a egresados, información para la Pertinencia. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-136997.html

Paternina Avilez, Y. E., y Reyes Oviedo, K. L. (2011). Competencias laborales requeridas a los psicólogos egresados de la Corporación Universitaria del Caribe CECAR. Sincelejo: Repositorio CECAR.

Paternina Avilez, Y. E., Chagüi Hernández, A. J., Castro Vargas, M. A., & Buitrago Domínguez, M. (2015). La formación en psicología: una mirada desde los estudiantes. Búsqueda, 2(14), 84-95. https://doi.org/10.21892/01239813.61

Pérez-Contreras, B., González-Otero, K., & Polo-Bolaño, Y. (2018). Perfil sociodemográfico y económico de estudiantes universitarios. Búsqueda, 5(20), 48-62. https://doi.org/10.21892/01239813.391

Pulido Roncancio, C. G., Mercado Caruso, N. N., y Obredor Baldovino, T. P. (2014). Estudio de Impacto de Graduados para el fortalecimiento de los programas academicos. INGE CUC, 19–29.

Ruiz, M., Jaraba, B., y Romero Santiago, L. (2008). La formación en psicología y las nuevas exigencias del mundo laboral: Competencias laborales exigidas a los psicólogos. Psicología desde el Caribe, 136-157.

Sanabria Navarro, J., Silveira Pérez, Y., y Diaz Theran, K. M. (2017). Toma de Decisiones Científicas en las Universidades. Sincelejo: CECAR.

Sistema Nacional de Acreditación (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de Pregrado. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf

Tirado, R., Tejeda, R., y Cedeño, G. (2015). Implementación institucional de un modelo cooperativo para el seguimiento a graduados en Ecuador. Revista de la educación superior, 44(173), 125-156. Recuperado de https://ac-els-cdn-com.ezproxy.cecar.edu.co:2443/S0185276015000667/1-s2.0-S0185276015000667-main.pdf?_tid=d8afbcb4-fcf6-47fc-b8f5-282a9931e372yacdnat=1530808531_e699f3a7cf9d73b9c74e4eac4d480db2

Universidad Nacional de Colombia (10 de Junio de 2011). El egresado de la educación superior, el fruto de la gestión academica e investigativa de las universidades . Obtenido de https://agenciadenoticias.unal.edu.co/uploads/media/Claves_Digital_No._47.pdf

Wilches, E.C., Muñoz, V., Carvajal, N., y Segura, A. (2016). Characterization and perceived impact on graduates of a specialization in cardiopulmonary physiotherapy at a public university in the south west of Colombia. Periodo 2009–2013. Revista Ciencias de la Salud, 14(1), 43-52. Recuperado de https://www-scopus-com.ezproxy.cecar.edu.co:2443/record/display.uri?eid=2-s2.0-84958074117yorigin=resultslistysort=plf-fysrc=syst1=university+graduates+in+colombiayst2=ysid=cab85665e7b97db4d2d475ba2207dca1ysot=bysdt=bysl=47ys=TITLE-ABS-KEY%28university+graduates+in+colombia%29yrelpos=15yciteCnt=0ysearchTerm=

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |