Abstract
The objective of this research was to establish the relationship between parental attitudes towards upbringing and socialization profile in first and second grade boys and girls of the rural educational institution La Peñata in the municipality of Sincelejo. It was carried out under a methodology with a positivist paradigm, quantitative approach, correlational type, non-experimental design and cross-sectional, in which the Parental Parenting Questionnaire PCRI-M and the BAS 1 Socialization Battery were applied. The sample consisted of 57 mothers with an age range of 22 to 63 years and 57 intentionally selected children whose ages ranged from 6 to 13 years, where 49.12% girls and 50.8% boys. Fifty-nine and six per cent of the students were in first grade and 40.4 per cent in second grade. Data analysis was carried out using descriptive statistics using the SPSS program and the r-pearson formula for correlational analysis. In the results obtained, it was evident that the attitude towards parenting with the highest average was commitment. Regarding the socialization profile, it was found that the dimension with the highest average was respect-self-control, which indicates that most children abide by the rules of coexistence and are able to relate harmoniously with their peers. Finally, the result was that there were no significant correlations between the variables, which could be explained by multiple agents and contextual and individual factors.
Keywords:
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Becerra, S., & Roldán, W., & Aguirre, M. (2008). Adaptación del cuestionario de crianza parental (pcri-m) en Canto Grande. Pensamiento Psicológico, 4(11), 135-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/801/80111671009/
Cabrera, V., Guevara, I., & Barrera, F. (2006). Relaciones maritales, relaciones paternas y su influencia en el ajuste psicológico de los hijos. Acta Colombiana de Psicología, 9(3), 115-126.
Carpintero, L., Castillo, S., Sibaja, D. y Romero-Acosta, K. (2015). Estilos de crianza y su relación con sintomatología internalizante en estudiantes de 8 a 16 años. Revista De Psicología GEPU, 6(2), 53-65. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1950390661?accountid=34487
Celener, G. (1996). Fundamentos teóricos para la inclusión de láminas en blanco (OrtTat). Publicación interna de la Cátedra de Técnicas psicodiagnósticas II. (Tesis de pregrado). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Psicología. Recuperado de http://www.espaciologopedico.com/recursos/glosariodet.php? Id=233
Chaux, E. (2003). Agresión reactiva, agresión instrumental y el ciclo de la violencia. Revista de estudios sociales, Universidad de los Andes, 47-58.
Collins, A (2000) Contemporary Research on Parenting: The case for Nature and Nurture. American Psychologist, 55(2). Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Willard_Collins/publication/12597856_Contemporary_research_on_parenting_The_case_for_nature_and_nurture_American_Psychologist_552_218-232/links/54ad81980cf24aca1c6f60d8/Contemporary-research-on-parenting-The-case-for-nature-and-nurture-American-Psychologist-552-218-232.pdf
Congreso de la República. (15 de Marzo de 2013) Convivencia escolar. [Ley 1620 de 2013]. DO: 48.733.
Contreras, P. (2013). El fenómeno de Bullying en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 100-114.
Franco, N., Pérez, M.A. (2014) Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(2); 149-156.
Fundación Chile Unido. (2002). El rol del padre y su influencia en los hijos. Corriente de opinión: 64. Recuperado dehttps://www.recercat.cat/bitstream/handle/2072/13775/TFC-JUANOLA-2009%282%29.pdf?sequence=2.
Garaigordobil, M. (2014). Conducta prosocial: el papel de la cultura, la familia, la escuela y la personalidad. Revista Mexicana de investigación en Psicología, 6(2). Pp.146-157. Recuperado de http://www.sc.ehu.es/ptwgalam/art_completo/2014/C%20Prosocial%20RMIP%202014.pdf.
Gerard, A. (1994). Parent-Child Relationship Inventory: Manual. Los Angeles: Westem Psychological Services. Recuperado de https://www.worldcat.org/title/parent-child-relationship-inventory-pcri-manual/oclc/33255596
Gispert, Carlos. (2001). Psicología del niño y del Adolescente. Barcelona, España: Oceano Grupo Editorial, S.A
González, M. Á., Tamara, A., y Guerra, I. D. C. (2016). Perfil del acoso escolar en la institución educativa la unión de Sincelejo, 2014-2015.
González, V., Mariaca, J. I. y Arias J. L. (2014). Estudio exploratorio del bullying en Medellín. Pensando Psicología, 10(17), 17-25. Doi: http://dx.doi.org/10.16925/pe.v10i17.776
Grusec JE, Danyliuk T. (2014). Actitudes y Creencias Parentales: Su Impacto en el Desarrollo de los Niños. En: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. Tremblay RE, ed. tema. Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia [en línea]. http://www.enciclopedia-infantes.com/habilidades-parentales/segun-los-expertos/actitudes-y-creencias-parentales-su-impacto-en-el.
Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill. Recuperado de https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Herrera-Lozano, J., Vergara-Álvarez, M., & Meza-Cueto, L. (2018). Conductas y experiencias sociales en clase de niños escolarizados en el municipio de Sincelejo, Colombia. Búsqueda, 5(21), 212-230. DOI: https://doi.org/10.21892/01239813.423
Izzedin, R. y Pachajoa, A. (2009). Pautas, prácticas y creencias acerca de crianza... ayer y hoy liberabit. Revista de psicología, 15(2), 109-115. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/686/68611924005.pdf
Jurado, J. (2004). Socialización Familiar Urbana en Medellín. Problemas y Tendencias Contemporáneas. Revista Historia Crítica. Universidad de los Andes. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/pluginfile.php/104903/mod_resource/content/1/P.A.%20Teor%C3%ADa%20y%20Procesos%20con%20individuo%20y%20familia%20II.pdf
Lacunza, A., & Caballero, S., & Contini, E. (2013). Adaptación y evaluación de las propiedades psicométricas de la BAS-3 para población adolescente de Tucumán (Argentina). Diversitas: Perspectivas en Psicología, 9(1), 29-44.
Laverde, L. J., Muñoz Joya, D. J., Osuna Castillo, M., & Ovalle Rodríguez, L. C. (2016). Representaciones Sociales Sobre el Conflicto Armado en los Niños y Niñas de la Estrategia Atrapasueños de la Secretaría Distrital de Integración Social (Doctoral dissertation, Tesis) Bogotá, Colombia, p. 116. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20170810123449/RevistaLatinoamericanaVol.15N.2julio-diciembre2017.pdf
Maccoby, E., & Martin, J. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. Handbook of child psychology: Vol. 4. Socialization, personality, and social development, New York: Wiley. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/353b/824813759e7330e71281e2dd660604884244.pdf
Marín, J. (2009). Conductas prosociales en el barrio Los Pinos de la ciudad de Barranquilla, Colombia Prosocial behavior in los Pinos neighborhood in Barranquilla city, Colombia. Revista CES Psicología, 2(2), 60-75. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539413005.pdf
Mawson, B. (2011). Children’s leadership strategies in early childhood. Journal of Research in Childhood Education, 25(4), 327-338. doi:10.1080/02568543.2011.605207
Ministerio de Educación Nacional. (25 de Mayo 2015) Decreto 1038 [Cátedra de paz]. Cátedra de paz [Ley 1732 de 2014] DO: 49522.
Montoya, G., y Chávez, C. (2016). Evaluación de la socialización en adolescentes. (Tesis de maestría). Escuela de psicología educativa, cuenca. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/24330/1/Trabajo%20Final%20de%20Titulaci%C3%B3n.pdf
Muñoz, Francisco A. y Molina Rueda, Beatriz. (2010). Una Cultura de Paz compleja y conflictiva. La búsqueda de equilibrios dinámicos. Revista de Paz y Conflictos Disponible en:
Roa Capilla, Luisa, Barrio, Victoria del, Adaptación del Cuestionario de Crianza Parental (PCRI-M) a población española. Revista Latinoamericana de Psicología [en línea] 2001, 33 [Fecha de consulta: 27 de marzo de 2018] Disponible en:
Salazar, J. A. A., Angarita, L. F., Restrepo, L. P., Henao, N. R., & Zuluaga, Y. E. (2011). Desplazamiento Forzado y conflicto armado. Niños y niñas vulnerados en sus derechos humanos. Revista Orbis, (20), 51-78. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/709/70922149003.pdf
Sarmiento, M. (2000). Psicoprofilaxis Familiar. Colombia: Ediciones USTA.
Silva, F. y Martorell, C. (1982). Batería de Socialización. Valencia: Promolibro. Recuperado de http://www.web.teaediciones.com/Ejemplos/BAS-1-2_extracto-web.pdf
Viveros, F. y Vergara, C (2014) Familia y dinámica familiar: cartilla dirigida a facilitadores para la aplicación de talleres con familias. Recuperado de: http://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/preliminar/2014/Familia-dinamica-familiar.pdf
Wade, C. & Tavris, (2008). Psicología. (9ª edición), Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
Zolten, M.A., & Long, N. (1997). La comunicación entre padres e hijos. Departamento de Pediatría, Universidad de Arkansas para Ciencias Médicas. Arte de Scott Snider. Springdale, Arkansas. Recuperado de http://parenting-ed.org/wp-content/themes/parenting-ed/files/Spanish-Handouts/Early-Childhood-Handouts/General%20Parenting%20Info/Parental%20Communication.pdf.