Ver / Descargar
How to Cite
Mora-Ticó P., García-Oliva M., & Morquillas-Gallego J. (2016). Towards a model of management of non-profit organizations oriented to excellence. Búsqueda, 3(17), 180-190. https://doi.org/10.21892/01239813.287
More Citation Formats
Abstract
The objective of this article of reflection is to show that non-profit organizations must develop an effective management model before the challenges that our society is facing, such as the aging of the population, the increase of social inequalities and the increase of immigration. The paper analyzes the impact of the economic and social crisis on the non-profit sector and includes: the need for an organizational structure oriented towards efficiency, innovation and leadership; the importance of interaction between non-profit organizations, private companies and public administrations (relational society); the incorporation of networking; the implementation of a policy of transparency and accountability; the need to ensure economic and social sustainability through a management model based on strategic management, service marketing and a diversified fundraising policy; and, finally, the professional competences associated with leadership in social organizations are described.
Licence
References
Abenoza, S., Carreras, I. y Surera, M. (2015). Colaboraciones ONG y empresas que transforman la sociedad. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Alles, M. (2002) Gestión por competencias: el diccionario. Buenos Aires: Ediciones Granica.
Ayuntamiento de Barcelona (2011). Diccionario de competencias. Recuperable en: http://w27.bcn.cat/porta22/es/altres/ diccionari.jsp
Burgwal, G.; Cuellar, J.C. (1999). Planificación estratégica y operativa aplicada a gobiernos locales. Quito: Abya Ayala.
Cardona, P. (1999) En busca de las competencias directivas. En Revista de antiguos alumnos. (23):19-26. Recuperable en http://www.ee.iese.com/76/76pdf/ afondo2.pdf
Cardona, P. y García Lombardía, P. (2002) Cómo diagnosticar y desarrollar competencias. En Revista de antiguos alumnos: 14-18. Recuperable en: http:// www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/infodir/ como_diagnosticar_competencias.pdf
Cardona, P. y García Lombardía, P. (2011). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo. Pamplona: EUNSA
Carreras, I., Leaverton, A. y Sureda, M. (2009). Líderes para el cambio social. Características y competencias para el liderazgo en las ONG. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Daft, R.L. (1998). Teoría y diseño organizacional. México: Thompson Editores.
Drucker, P. (1996). Dirección de instituciones sin fines de lucro. Barcelona: El Ateneo.
Goodman, J. y Murillo, D. (2011). Las diez innovaciones sociales más destacadas e inspiradoras. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Iglesias, M., Carreras, I. y Sureda, M. (2010). Eficiencia para el cambio social. ONG que mejoran su rendimiento. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Kotler, P. (1996). Dirección de marketing. Barcelona: Prentice Hall.
Kotter, J.P. (1996). Leading change. Boston: Harvard Business School Press.
Lozano, J. (2005). L’estat actual del debat sobre la RSE a Espanya. En Responsabilitat Social a les Empreses. Symposium conducted at the meeting of Fundació Pau I Solidaritat, Barcelona.
Martínez González, J.A. (2011) Liderazgo y competencias directivas en época de crisis. Contribuciones a la Economía. Recuperable en http://www.eumed.net/ce/2011a/
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than inteligence. American Psychologist (46): 70-84
Muñoz, X. (2007). “La captación de recursos en las entidades de acción social”. En Revista de Educación Social, 37, p. 101-116.
Navajo, P. (2009). Planificación estratégica en organizaciones no lucrativas. Madrid: Narcea.
Rodríguez Blanco, E., Carreras, I. y Sureda, M. (2012). Innovar para el cambio social. De la idea a la acción. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Vernis, A., Iglesias, M., Sanz, B. y Saz, A. (2004). Los retos en la gestión de las organizaciones no lucrativas. Claves para el fortalecimiento institucional del tercer sector. Barcelona: Granica.
Vidal, P., Torres, D., Guix, B. y Peña, M. (2005). La responsabilitat social de les organitzacions no lucratives. Aproximació conceptual i desenvolupament del model RSO en Col·lecció Papers de Recerca OTS, 03. Observatori del Tercer Sector.
Alles, M. (2002) Gestión por competencias: el diccionario. Buenos Aires: Ediciones Granica.
Ayuntamiento de Barcelona (2011). Diccionario de competencias. Recuperable en: http://w27.bcn.cat/porta22/es/altres/ diccionari.jsp
Burgwal, G.; Cuellar, J.C. (1999). Planificación estratégica y operativa aplicada a gobiernos locales. Quito: Abya Ayala.
Cardona, P. (1999) En busca de las competencias directivas. En Revista de antiguos alumnos. (23):19-26. Recuperable en http://www.ee.iese.com/76/76pdf/ afondo2.pdf
Cardona, P. y García Lombardía, P. (2002) Cómo diagnosticar y desarrollar competencias. En Revista de antiguos alumnos: 14-18. Recuperable en: http:// www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/infodir/ como_diagnosticar_competencias.pdf
Cardona, P. y García Lombardía, P. (2011). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo. Pamplona: EUNSA
Carreras, I., Leaverton, A. y Sureda, M. (2009). Líderes para el cambio social. Características y competencias para el liderazgo en las ONG. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Daft, R.L. (1998). Teoría y diseño organizacional. México: Thompson Editores.
Drucker, P. (1996). Dirección de instituciones sin fines de lucro. Barcelona: El Ateneo.
Goodman, J. y Murillo, D. (2011). Las diez innovaciones sociales más destacadas e inspiradoras. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Iglesias, M., Carreras, I. y Sureda, M. (2010). Eficiencia para el cambio social. ONG que mejoran su rendimiento. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Kotler, P. (1996). Dirección de marketing. Barcelona: Prentice Hall.
Kotter, J.P. (1996). Leading change. Boston: Harvard Business School Press.
Lozano, J. (2005). L’estat actual del debat sobre la RSE a Espanya. En Responsabilitat Social a les Empreses. Symposium conducted at the meeting of Fundació Pau I Solidaritat, Barcelona.
Martínez González, J.A. (2011) Liderazgo y competencias directivas en época de crisis. Contribuciones a la Economía. Recuperable en http://www.eumed.net/ce/2011a/
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than inteligence. American Psychologist (46): 70-84
Muñoz, X. (2007). “La captación de recursos en las entidades de acción social”. En Revista de Educación Social, 37, p. 101-116.
Navajo, P. (2009). Planificación estratégica en organizaciones no lucrativas. Madrid: Narcea.
Rodríguez Blanco, E., Carreras, I. y Sureda, M. (2012). Innovar para el cambio social. De la idea a la acción. Barcelona: Instituto de Innovación Social de ESADE.
Vernis, A., Iglesias, M., Sanz, B. y Saz, A. (2004). Los retos en la gestión de las organizaciones no lucrativas. Claves para el fortalecimiento institucional del tercer sector. Barcelona: Granica.
Vidal, P., Torres, D., Guix, B. y Peña, M. (2005). La responsabilitat social de les organitzacions no lucratives. Aproximació conceptual i desenvolupament del model RSO en Col·lecció Papers de Recerca OTS, 03. Observatori del Tercer Sector.
Downloads
Download data is not yet available.