Abstract
Families and educational organizations determines in children and adolescents values,
principles, moral and ethical behavior. The process of learning and modeling are
significantly impregnated by the institution of the family and educational organizations.
In family, must be passed values to children to make them capable, successful,
consistent between his opinions and actions, which, in turn, supposed to reflect on
the ways of acting parents, managers, members, families. In this same sense, people
committed to the school boards must be leaders capable of positively influence others,
promote proposals consistent with the performance in social values and undoubtedly
for this, must have directors able to manage, promote participation, socialization
and count on the support of the staff at the school. The purpose of this dissertation
is to review the axiological and theoretical debate about social values, families and
the role of the education, through the review of the literature, documentary and the
referential critical perspective. It is concluded that social values can be disseminated
in the framework of the school if there is a family quilt that instill social values and
effective school leadership focused on this learning.
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aranguren, O. (2001). Conservando el ambiente. Material Ediciones Anaya.
Araque, F.; Hernández de V., J; Reyes H., Ivana (2013). Promoción del vínculo universidad-comunidad mediante una escuela para familias. Revista Innovación y Gerencia. Fondo Editorial de la UJGH. ISSN 1856-8807. Vol. VI. No. 2. Pp. 220-337. Maracaibo.
Carreras, L. (2000), Cómo educar en valores. Editorial Nacea. Madrid.
Centro experimental de reflexión y planificación educativa (C.E.R.P.E.), (2006). El Docente. Pedagogía de los valores. La educación en Venezuela. N° 38.
Compte Sponville, A. (2004). El capitalismo, ¿es moral? .Barcelona España: N 308 editorial Paidós.
Garcías, S. (2002). La sociedad de hoy, valores y antivalores predominantes. Candidus. Año 3N° 19. Editorial Carined.
González, E. (2000). La educación como tarea humanizadora. De la teoría pedagógica a la práctica educativa. Editorial Anaya, Madrid para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.
Hernández de V, J. (2013). Perspectiva conceptual normativa de la participación ciudadana y democracia en Venezuela TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales UNIVERSIDAD Rafael Belloso Chacín. ISSN 1317-0570. Vol. 15 (1). Pp 64 – 76. Maracaibo.
Jonás, H (2007) El Principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Editorial Herder.
La Cueva, H. (2008). Democracia en el aula. Caracas Universidad Central de Venezuela.
Mínguez Vallejos, R. (2014). Ética de la vida familiar y transmisión de valores morales. Revista de Educación, 363. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2012-363-178. Enero-abril 2014, pp. 210-229 Universidad de Murcia. Facultad de Educación. Murcia, España.
Negrete, M. (2009). Gestión del talento humano y competencias gerenciales en las escuelas básicas nacionales del Municipio San Francisco. Tesis de maestría en Gerencia Educativa. Publicada, Universidad Rafael Urdaneta. Maracaibo-Venezuela.
Organización de Naciones Unidas (ONU). (2006). Educación para todos. México UNESCO.
Pozo, J. (2009).Enseñanza y aprendizaje de valores en la escuela. España Editorial Moderna.
Ramos, H. (2001). Para educar en valores. Grupo Latinoamericano. Miranda – Venezuela.
Robbins, S. (2006), Fundamento de comportamiento organizacional. Editorial Prentice-Hall. México. Edición décima.
Robles, O. (2015). Tesis de grado “Gerencia estratégica para fortalecer los valores sociales en directivos y docentes de la E.T.C.R Rómulo Gallegos”. Sustentada y
aprobada con mención publicación. Maestría Administración de la Educación Básica. Tutora: Dra. Judith Hernández de Velazco. UNERMB. Venezuela.
Romero, G. (2006), La Educación, prioridad para el desarrollo cultural. Caracas – Venezuela. Editorial ARS Gráfica.
Suárez, S. (2004). Clasificación de los valores: contribución de la axiología. Editorial Paulinas. Madrid.
Tobasura, I. (2003). Una explicación de la inteligencia. Colombia, enciclopedia Espasa, Siglo XXI.
Trigo, J. (2009). “Valores profesionales”, en boletín electrónico del CIES, julio, nº 72. Disponible en formato PDF enwww.grupcies.com UNESCO. (2000). Foro Mundial sobre la Educación. Dakar, Senegal Oficina del Subdirector General de Educación.
Vargas, R. (2005). La Formación en valores. Pontificia Universidad– Javeriana Bogotá.
Veira, J (2007). Las actitudes de los valores sociales en Galicia. Editado por el Centro de Investigaciones Sociales. Galicia – España.